BIZNES/PRACA/FIRMY

Prawie co drugi Polak gra w gry wideo

Marcin Jankowski 11 listopada 2017 (07:05)
W Polsce jest 16 mln graczy komputerowych, w gry gra 42 proc. Polaków. Coraz istotniejszym elementem dla wydawców staje się ich odbiór wśród graczy. Nowo powstałe Centrum Analiz Medialnych UW na najnowocześniejszych maszynach będzie sprawdzać zaangażowanie gracza, które można zmierzyć poprzez obserwację fizjologicznych objawów. Istotną częścią prowadzonych badań będzie obserwacja zachowania graczy w świecie wirtualnej rzeczywistości.
Kolumna24.pl Prawie co drugi Polak gra w gry wideo
Źródło: (c) Newseria

Prawie co drugi Polak gra w gry wideo. Dla wydawców gier coraz ważniejszy jest ich odbiór i reakcje wśród graczy


|Centrum Analiz Medialnych wyposażone jest w unikalną na skalę Europy Środkowo-Wschodniej aparaturę do badań odbioru gier. W jego ramach prowadzone będą badania reakcji emocjonalnych graczy oraz badania odbioru komunikatów perswazyjnych, w tym reklamowych. CAM obecnie ma jedno z najbardziej innowacyjnych oprogramowań i urządzeń. To zarówno rozwiązania wirtualnej rzeczywistości, związane z goglami.VR, ale również zintegrowane systemy do pomiarów fizjologicznych aktywności człowieka, takie jak elektroencefalograf, najnowsze okulografy wysokohercowe, okulary do badań okulograficznych (śledzenia gałek ocznych) oraz urządzenia do śledzenia mimiki twarzy.

PUBLIKUJ NA LIVE//BLOG

Załóż własne konto w serwisie Kolumna24 i publikuj interesujące posty na Live//Blog. Może dodawać tekst, zdjęcia, linki oraz dowolne hashtagi. Ponadto Live//Blog umożliwia linkowanie do dowolnych profili.
Zacznij już teraz!


– Gracze różnie wypadają w badaniach. Dla nas najważniejszy jest stopień zaangażowania, dlatego że ze stopnia zaangażowania, który zdradza się w fizjologicznych objawach człowieka, np. większą potliwością, większym skupieniem czy większą psychosomatyczną aktywnością poszczególnych części ciała, w tym mózgu, obserwujemy rodzącą się lojalność. Jeżeli gracz jest przywiązany do naszych produkcji lub określonych sekwencji i rozwiązań, wiemy jak go przyciągnąć – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje dr hab. Tomasz Gackowski z Centrum Analiz Medialnych UW.

Rynek gier w dużej mierze napędza dynamiczny rozwój wirtualnej rzeczywistości, która wkracza także do innych branż. Nową technologię wykorzystuje m.in. branża edukacyjna. Dzięki aplikacji Titans of Space możemy się wybrać na wyprawę po Układzie Słonecznym, a aplikacja Google Expeditions pozwala zwiedzić coraz więcej miejsc. Arlington Science Focus School wykorzystuje urządzenie Oculus Rift do zabrania swoich uczniów na wirtualną wycieczkę np. po Smithsonian Museum. Ekspert jednak przestrzega.

– Nie zauważamy negatywnych konsekwencji grania w takie gry przez dzieci, chociaż pamiętajmy, że czasowa limitacja udziału dzieci w produkcjach VR powinna być przewidziana ze względu na to, że nie widzimy jak ten rozwój przebiega. Jest tu wielkie zadanie dla Centrum Analiz Medialnych, żeby prowadzić tego typu badania i pomagać wytworzyć pewien standard  twierdzi dr hab. Tomasz Gackowski.

Choć branża VR daje duże możliwości, może też wpływać na odbiór rzeczywistości i wywoływać niepożądane zachowania wśród odbiorców. Jednym z nich może być tzw. eskapizm, czyli ucieczka od rzeczywistości w wyimaginowany świat, w tym przypadku wirtualnej rzeczywistości.

– Na pewno VR będzie na tyle atrakcyjny, że mogą się pojawić postawy aspołeczne, np. eskapizm, czyli ucieczka w świat wirtualny ze względu na to, że nie mamy ochoty żyć w tym świecie, w którym jesteśmy, bo na ten świat mamy zbyt mały wpływ. W VR możemy być kim chcemy, nasze awatary mogą być bardzo różnorodne, możemy pełnić różne role – tłumaczy ekspert.

Trend będzie się rozwijać. Na rynku pojawi się coraz więcej rozwiązań związanych z wirtualną rzeczywistością, zwłaszcza że jak pokazują badania, wirtualna rzeczywistość pozwala bardziej przyciągnąć uwagę dzieci niż normalna rzeczywistość. Przyszłością jest także rzeczywistość rozszerzona oraz miksowana.

– Mózg pracuje tak samo, kiedy jest w VR, jak w rzeczywistości realnej, podobnie w przypadku AR, która jest przyszłością. Jeśli jest Pan fanem jaguarów, docelowo będzie Pan mógł założyć okulary, które pozwolą Panu każdy przejeżdżający obok Pana samochód wyprojektować jako Jaguara. Będziemy mogli wybierać współrzeczywistości, które równolegle obok nas istnieją i są dla nas. Podziały coraz częściej będą zanikały, będziemy mówić o miksowanej rzeczywistości, która będzie niezwykle ciekawa i bardzo futurystyczna – twierdzi dr hab. Tomasz Gackowski.

Na świecie liczbę graczy ocenia się na 2,2  mld osób. Polska branża gier plasuje się na 23. miejscu w świecie, jej wielkość oceniana jest na ok. 489 mln dol., a liczbę graczy szacuje się na 16 mln. Niemal co drugi Polak jest graczem. Coraz popularniejsza na świecie i w Polsce technologia wirtualnej rzeczywistości do 2025 r. ma osiągnąć wartość 48,5 mld dol. Jak przekonuje ekspert, na razie trudno jednoznacznie określić, jak branża VR wpływa na człowieka.

– Jest to branża niezwykle dynamiczna, innowacyjna. Nie mamy natomiast jeszcze pokolenia, które rzeczywiście regularnie, dzień w dzień, korzystałoby z VR, nie mamy tego doświadczenia. Podobnie, jak dopiero teraz jest pokolenie, które nigdy nie widziało na oczy telefonu z kabelkiem, widzą tylko telefon, który ma ciekłokrystaliczny ekran, ale z nim zasypiają, budzą się, biegają, jedzą, robią wszystko. Konsekwencje z tego wynikające pewnie zobaczymy później, mówię także o konsekwencjach fizjologicznych – przekonuje przedstawiciel Centrum Analiz Medialnych UW.

(c) Newseria Innowacje
POGODA
Wszystkie miasta Pogoda Łask Pogoda Łódź Pogoda Pabianice Pogoda Płock Pogoda Zakopane Pogoda Bukowina Tatrzańska Pogoda Szczyrk Pogoda Warszawa Pogoda Kraków Pogoda Poznań Pogoda Wrocław Pogoda Bełchatów Pogoda Jasło Pogoda Widawa Pogoda Sędziejowice Pogoda Buczek
TAGI
rzeczywistości coraz graczy branża wirtualnej analiz medialnych gier w tym wśród hab możemy gry tomasz rzeczywistość innowacje technologia biznes newseria praca polska firmy tech video gazeta kolumna24
KOMENTARZE
Napisz Komentarz:*
Wpis dodajesz jako anonimowy użytkownik! Możesz Założyć Konto oraz Zalogować się. Zarejestrowani użytkownicy mogą utworzyć publiczny profil i publikować posty oraz bezpłatne ogłoszenia.
POPULARNE
›  Warszawa Wystawa Lego 2017 Stadion Narodowy: Kiedy, Jakie Bilety?
›  Producenci telewizorów w 2018 roku stawiają na sztuczną inteligencję i asystentów głosowych
›  Łask po Burzy: Armagedon w Kolumnie, Dobroń Z Ogromnymi Stratami
›  Łódź: Khalidov powróci na KSW w walce wieczoru z Narkunem
›  Łask-Kolumna. Historia i to jak zmieniała się na przestrzeni lat
›  Wrocław z wystawą Lego na stadionie miejskim 2017/2018 dla dzieci
›  Łask: 17 grudnia wyścigi Survival Wrak Race 2017 samochodów
›  Sylwester 2017/2018: Nowy Rok w Zakopanem, Warszawie czy Łodzi
›  Zakupy poprzez voice commerce za kilka lat również w Polsce
›  Łask i Nordic Walking: I Bieg Leśny 2017 w Teodorach za nami
›  Łask: Święto Narodowe Uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Majówka 2018
›  Łask: Pożar budynku przy Sandomierskiej w dzielnicy Kolumna
›  Dwa ważne mecze MULKS Łask podczas weekendu majowego
›  ADS Lutomiersk zwycięzcą II Turnieju w siatkówkę
›  Konkurs fotograficzny dla najaktywniejszych kibiców MULKS Łask
›  Łask: co się dzieje w szpitalu kierowanym przez Centrum Dializa?
›  Łask Policja: wydarzenia, które wstrząsnęły całym regionem
›  Armia Łódź: Historia Bitwy na Linii Rzek Warty i Widawki 1939
›  Łask: Piknik Lotniczy 2017 odwołany, powodem rozbudowa lotniska
›  Monitoring ze sztuczną inteligencją rozpozna zasłoniętą twarz
›  Jarmark Łaski 2017: CLEO, Hyży i Schroeder wystąpią w Łasku
›  Nadchodzą rewolucyjne zmiany w Kodeksie pracy
›  Łask: Śmiertelny wypadek na drodze S8 na wysokości Baryczy
›  Wyniki konkursu na koncepcję zagospodarowania Łask-Kolumny
›  Dzień Babci i Dziadka: najszczersze życzenia radości życia
›  Truskawka Buczek 2017: zaśpiewają m.in. Enej, No Mercy, Kate Ryan
›  Przełęcz Diatłowa nadal skrywa swój sekret sprzed lat
›  Twitter to istotne źródło informacji dla 90 proc. dziennikarzy
›  Jaga Hupało: Styl wegański to nie tylko moda
›  Programiści najbardziej poszukiwani przez pracodawców
OPINIE
›  Zima to dobry moment na rozpoczęcie serii zabiegów depilacji laserowej przez anonimowo
›  Zakupy poprzez voice commerce za kilka lat również w Polsce przez kolumna24
›  Najlepsze chwilówki 2017 roku przez anonimowo
›  Najlepsze chwilówki 2017 roku przez anonimowo
›  Najlepsze chwilówki 2017 roku przez anonimowo
›  Programiści najbardziej poszukiwani przez pracodawców przez anonimowo
›  Resort środowiska chce większych kar za nielegalne wydobycie bursztynu przez anonimowo
›  Resort środowiska chce większych kar za nielegalne wydobycie bursztynu przez anonimowo
›  Najlepsze chwilówki 2017 roku przez anonimowo
›  Sylwester 2017/2018: Nowy Rok w Zakopanem, Warszawie czy Łodzi przez anonimowo
›  Łask: Pożar budynku przy Sandomierskiej w dzielnicy Kolumna przez anonimowo
›  Łask: Pożar budynku przy Sandomierskiej w dzielnicy Kolumna przez anonimowo
›  Łask: Pożar budynku przy Sandomierskiej w dzielnicy Kolumna przez anonimowo
›  Łask: Pożar budynku przy Sandomierskiej w dzielnicy Kolumna przez anonimowo
›  Polacy wydadzą w tym roku na święta zdecydowanie więcej niż w poprzednim przez anonimowo
WSZYSTKIE WIADOMOŚCI
O SERWISIE PRYWATNOŚĆ REGULAMIN MAPA SERWISU KONTAKT POMOC
© 2015 - 2018 Kolumna24 Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook   Twitter   YouTube   Google+
KOLUMNA
24
ZALOGUJ