BIZNES

Prawie co drugi Polak gra w gry wideo

Marcin Jankowski 11 listopada 2017 (07:05)
W Polsce jest 16 mln graczy komputerowych, w gry gra 42 proc. Polaków. Coraz istotniejszym elementem dla wydawców staje się ich odbiór wśród graczy. Nowo powstałe Centrum Analiz Medialnych UW na najnowocześniejszych maszynach będzie sprawdzać zaangażowanie gracza, które można zmierzyć poprzez obserwację fizjologicznych objawów. Istotną częścią prowadzonych badań będzie obserwacja zachowania graczy w świecie wirtualnej rzeczywistości.

Prawie co drugi Polak gra w gry wideo. Dla wydawców gier coraz ważniejszy jest ich odbiór i reakcje wśród graczy


|Centrum Analiz Medialnych wyposażone jest w unikalną na skalę Europy Środkowo-Wschodniej aparaturę do badań odbioru gier. W jego ramach prowadzone będą badania reakcji emocjonalnych graczy oraz badania odbioru komunikatów perswazyjnych, w tym reklamowych. CAM obecnie ma jedno z najbardziej innowacyjnych oprogramowań i urządzeń. To zarówno rozwiązania wirtualnej rzeczywistości, związane z goglami.VR, ale również zintegrowane systemy do pomiarów fizjologicznych aktywności człowieka, takie jak elektroencefalograf, najnowsze okulografy wysokohercowe, okulary do badań okulograficznych (śledzenia gałek ocznych) oraz urządzenia do śledzenia mimiki twarzy.

RELACJA CZARNY PIĄTEK 2017 i CYBER MONDAY

Relacja Internetowa z Promocji i Wyprzedaży w Sklepach Internetowych w Czarny Piątek i Cyber Monday 2017 przed Świętami Bożego Narodzenia. Śledź pierwsze pojawiające się obniżki cen już dzisiaj. Część sklepów internetowych wprowadziła wyprzedaże na wybrane produktu ze swojej oferty na cały Black Week!
Szukaj Najlepszych Promocji Razem z Nami!


– Gracze różnie wypadają w badaniach. Dla nas najważniejszy jest stopień zaangażowania, dlatego że ze stopnia zaangażowania, który zdradza się w fizjologicznych objawach człowieka, np. większą potliwością, większym skupieniem czy większą psychosomatyczną aktywnością poszczególnych części ciała, w tym mózgu, obserwujemy rodzącą się lojalność. Jeżeli gracz jest przywiązany do naszych produkcji lub określonych sekwencji i rozwiązań, wiemy jak go przyciągnąć – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje dr hab. Tomasz Gackowski z Centrum Analiz Medialnych UW.

Rynek gier w dużej mierze napędza dynamiczny rozwój wirtualnej rzeczywistości, która wkracza także do innych branż. Nową technologię wykorzystuje m.in. branża edukacyjna. Dzięki aplikacji Titans of Space możemy się wybrać na wyprawę po Układzie Słonecznym, a aplikacja Google Expeditions pozwala zwiedzić coraz więcej miejsc. Arlington Science Focus School wykorzystuje urządzenie Oculus Rift do zabrania swoich uczniów na wirtualną wycieczkę np. po Smithsonian Museum. Ekspert jednak przestrzega.

– Nie zauważamy negatywnych konsekwencji grania w takie gry przez dzieci, chociaż pamiętajmy, że czasowa limitacja udziału dzieci w produkcjach VR powinna być przewidziana ze względu na to, że nie widzimy jak ten rozwój przebiega. Jest tu wielkie zadanie dla Centrum Analiz Medialnych, żeby prowadzić tego typu badania i pomagać wytworzyć pewien standard  twierdzi dr hab. Tomasz Gackowski.

Choć branża VR daje duże możliwości, może też wpływać na odbiór rzeczywistości i wywoływać niepożądane zachowania wśród odbiorców. Jednym z nich może być tzw. eskapizm, czyli ucieczka od rzeczywistości w wyimaginowany świat, w tym przypadku wirtualnej rzeczywistości.

– Na pewno VR będzie na tyle atrakcyjny, że mogą się pojawić postawy aspołeczne, np. eskapizm, czyli ucieczka w świat wirtualny ze względu na to, że nie mamy ochoty żyć w tym świecie, w którym jesteśmy, bo na ten świat mamy zbyt mały wpływ. W VR możemy być kim chcemy, nasze awatary mogą być bardzo różnorodne, możemy pełnić różne role – tłumaczy ekspert.

Trend będzie się rozwijać. Na rynku pojawi się coraz więcej rozwiązań związanych z wirtualną rzeczywistością, zwłaszcza że jak pokazują badania, wirtualna rzeczywistość pozwala bardziej przyciągnąć uwagę dzieci niż normalna rzeczywistość. Przyszłością jest także rzeczywistość rozszerzona oraz miksowana.

– Mózg pracuje tak samo, kiedy jest w VR, jak w rzeczywistości realnej, podobnie w przypadku AR, która jest przyszłością. Jeśli jest Pan fanem jaguarów, docelowo będzie Pan mógł założyć okulary, które pozwolą Panu każdy przejeżdżający obok Pana samochód wyprojektować jako Jaguara. Będziemy mogli wybierać współrzeczywistości, które równolegle obok nas istnieją i są dla nas. Podziały coraz częściej będą zanikały, będziemy mówić o miksowanej rzeczywistości, która będzie niezwykle ciekawa i bardzo futurystyczna – twierdzi dr hab. Tomasz Gackowski.

Na świecie liczbę graczy ocenia się na 2,2  mld osób. Polska branża gier plasuje się na 23. miejscu w świecie, jej wielkość oceniana jest na ok. 489 mln dol., a liczbę graczy szacuje się na 16 mln. Niemal co drugi Polak jest graczem. Coraz popularniejsza na świecie i w Polsce technologia wirtualnej rzeczywistości do 2025 r. ma osiągnąć wartość 48,5 mld dol. Jak przekonuje ekspert, na razie trudno jednoznacznie określić, jak branża VR wpływa na człowieka.

– Jest to branża niezwykle dynamiczna, innowacyjna. Nie mamy natomiast jeszcze pokolenia, które rzeczywiście regularnie, dzień w dzień, korzystałoby z VR, nie mamy tego doświadczenia. Podobnie, jak dopiero teraz jest pokolenie, które nigdy nie widziało na oczy telefonu z kabelkiem, widzą tylko telefon, który ma ciekłokrystaliczny ekran, ale z nim zasypiają, budzą się, biegają, jedzą, robią wszystko. Konsekwencje z tego wynikające pewnie zobaczymy później, mówię także o konsekwencjach fizjologicznych – przekonuje przedstawiciel Centrum Analiz Medialnych UW.

(c) Newseria Innowacje
TAGI
innowacje technologia biznes newseria gospodarka polska firmy tech internet online news polska
KOMENTARZE
Napisz Komentarz:*
Wpis dodajesz jako anonimowy użytkownik! Możesz Założyć Konto oraz Zalogować się
POPULARNE
›  Warszawa: Wystawa Klocków LEGO 2017 na PGE Stadionie Narodowym
›  Czarny Piątek Online: Promocje do -70% w Sklepach Internetowych
›  Święto Narodowe Uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Majówka 2018 Łask
›  Dwa ważne mecze MULKS Łask podczas weekendu majowego
›  Czarny Piątek 2017: Wielki Black Week z Rabatami 50% w Sklepach
›  Nordic Walking: Otwarcie Nowych Ścieżek Biegowych w Łask-Kolumnie
›  ADS Lutomiersk zwycięzcą II Turnieju w siatkówkę
›  Święto Niepodległości Polski 11 Listopada 2017: Łask i Dobroń
›  Konkurs fotograficzny dla najaktywniejszych kibiców MULKS Łask
›  Justyna Śliwowska: Jesteśmy bardzo szczęśliwi, planujemy ślub
›  Łask-Kolumna. Historia i to jak zmieniała się na przestrzeni lat
›  Aleksandra Hamkało o roli w Na dobre i na złe: To najdłuższy związek z serialem w mojej karierze zawodowej
›  Tylko odpowiednia reakcja firmy na kryzys może zapobiec utracie wizerunku
›  Wystawa Lego w 2017: nowe obiekty z 10 milionów klocków
›  Ponad 800 tys. Polaków choruje na zaćmę
›  Narzędzia analizy biometrycznej pokazują, jak klienci reagują na dany produkt czy usługę
›  Systemy informacji geograficznej coraz popularniejsze
›  Sarsa: na swojej liście mogę odhaczyć kolejny sukces i patrzeć z nadzieją na następny rok
›  Rosną wydatki na obronność
›  Olga Kalicka: kiedy latam w bieliźnie na scenie, to nie jestem sobą, lecz odgrywaną postacią
›  Uniwersytet Warszawski liczy na wejście w życie nowej ustawy o szkolnictwie wyższym
›  Cyfrowa bankowość to tańsze usługi i niższe koszty dla banków
›  Śniadania polskich uczniów to głównie parówki i białe pieczywo
›  Centrum Nauki Kopernik otwiera warsztat edukacyjny
›  Prawie co drugi Polak gra w gry wideo
›  Wrocław z Wystawą Klocków Lego na Stadionie. Zabawki dla Dzieci
›  Smog zabija 40 tys. Polaków rocznie
›  Polacy zbudowali innowacyjny motocykl
›  J. Rifkin: Polska może się stać potęgą innowacyjności w Europie Środkowo-Wschodniej
›  Łask: Piknik Lotniczy 2017 odwołany, powodem rozbudowa lotniska
OGŁOSZENIA
OGŁOSZENIA LOKALNE
Publikuj Własne Ogłoszenia Lokalne Bezpłatnie w Serwisie Informacyjnym Kolumna24. Promuj Swoje Oferty w Różnych Kategoriach Tematycznych jak Motoryzacja, Praca, Nieruchomości i Inne.
Dodaj Ogłoszenie Teraz
OPINIE
›  Czarny Piątek 2017: Wielki Black Week z Rabatami 50% w Sklepach przez anonimowo
›  Czarny Piątek 2017: Wielki Black Week z Rabatami 50% w Sklepach przez anonimowo
›  Black Friday 2017: Ofensywa Sklepów Online w Czarny Piątek Trwa przez anonimowo
›  Czarny Piątek Online: Promocje do -70% w Sklepach Internetowych przez kolumna24
›  Najlepsze chwilówki 2017 roku przez anonimowo
›  80 proc. odpadów można ponownie przetworzyć przez kolumna24
›  80 proc. odpadów można ponownie przetworzyć przez anonimowo
›  Najlepsze chwilówki 2017 roku przez anonimowo
›  Do 2020 roku LPP, właściciel marki Reserved, zainwestuje w rozwój sieci sklepów 1,5 mld zł przez anonimowo
›  Do 2020 roku LPP, właściciel marki Reserved, zainwestuje w rozwój sieci sklepów 1,5 mld zł przez anonimowo
›  Do 2020 roku LPP, właściciel marki Reserved, zainwestuje w rozwój sieci sklepów 1,5 mld zł przez anonimowo
›  Do 2020 roku LPP, właściciel marki Reserved, zainwestuje w rozwój sieci sklepów 1,5 mld zł przez anonimowo
›  Do 2020 roku LPP, właściciel marki Reserved, zainwestuje w rozwój sieci sklepów 1,5 mld zł przez anonimowo
›  Do 2020 roku LPP, właściciel marki Reserved, zainwestuje w rozwój sieci sklepów 1,5 mld zł przez anonimowo
›  Do 2020 roku LPP, właściciel marki Reserved, zainwestuje w rozwój sieci sklepów 1,5 mld zł przez anonimowo
WSZYSTKIE WIADOMOŚCI
GRUPA KOLUMNA24:   GAZETA//KOLUMNA24BLOG//KOLUMNA24.COMPRZYCZEPYMARTER.PL
O Serwisie Prywatność Regulamin Mapa Serwisu Kontakt Pomoc
© 2017 Kolumna24 Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook   Twitter   YouTube   Google+
Facebook  /  Zaloguj się  /  Załóż Konto
GAZETA//KOLUMNA
24