GRY/MUZYKA/FILM/TV

Codzienne menu powinno być dostosowane do pory roku

Marcin Jankowski 14 listopada 2017 (07:10)
Jesienią czujemy się osłabieni, rozdrażnieni i apatyczni. By wspomóc nasz układ odpornościowy i pozostać pełnym energii, warto zmodyfikować swój jadłospis. Dobrze, by jego podstawą były produkty, które dostarczają witaminy C i D3, kwasów omega-3 i antyoksydantów. W tym czasie warto docenić polskie warzywa i owoce, z których można przygotować zupy kremy czy odżywcze koktajle. Najlepszym źródłem witaminy C są warzywa kapustne, owoce jagodowe, natka pietruszki i czerwona papryka. Kiszonki zawierają z kolei dużo przeciwutleniaczy oraz pozytywnie działających bakterii probiotycznych.
Kolumna24.pl Codzienne menu powinno być dostosowane do pory roku
Źródło: (c) Newseria

Codzienne menu powinno być dostosowane do pory roku. Jesienią warto korzystać z dostępności i wysokiej jakości warzyw i owoców


|Zdaniem Agnieszki Mielczarek kuchnia oparta na porach roku doskonale się sprawdza i przynosi organizmowi wiele korzyści – wspiera układ odpornościowy, dostarcza dużą dawkę witamin i składników odżywczych, pomaga walczyć z apatią i jesiennym osłabieniem organizmu.

PUBLIKUJ NA LIVE//BLOG

Załóż własne konto w serwisie Kolumna24 i publikuj interesujące posty na Live//Blog. Może dodawać tekst, zdjęcia, linki oraz dowolne hashtagi. Ponadto Live//Blog umożliwia linkowanie do dowolnych profili.
Zacznij już teraz!


– Jeżeli chcemy się odżywiać zgodnie z tym, jak kiedyś się odżywialiśmy, to te pory roku są absolutnie fantastycznym przewodnikiem po kuchni. Wiadomo, że produkty, które są z naszego pola dzisiaj, będą zdecydowanie zdrowsze niż coś, co przebyło tysiące kilometrów, co było przechowywane w specjalnych pomieszczeniach, często zagazowywane tylko po to, żebyśmy mieli zimą chociażby banana na stole. Osobiście zdecydowanie wolę własne przetwory, maliny, zamrożone jagody, mrożonki są doskonałym źródłem warzyw i owoców zimą – mówi agencji Newseria Agnieszka Mielczarek, coach zdrowia i żywienia.

Sezonowe menu na teraz powinno zawierać prawdziwe smaki jesieni – aromatyczne leśne grzyby, bogate w kwasy omega-3 orzechy włoskie, wzmacniające odporność kasztany oraz wachlarz jesiennych owoców i warzyw: śliwki, marchew, dynię, pomidory, ćwikłę i warzywa kapustne.

– Przede wszystkim powinniśmy teraz korzystać z dostępność i jakość warzyw i owoców. Trzeba pamiętać o tym, że są one podstawą naszej diety, bo im dłużej będzie trwał sezon jesienno-zimowy, tym będzie w nich mniej witamin, ponieważ one ulegają degradacji w czasie procesu przechowywania – wyjaśnia Agnieszka Mielczarek.

Kiedy dni są krótkie, szare i deszczowe, brakuje nam naturalnej witaminy D, której źródłem jest światło. Żeby pokryć zapotrzebowanie na nią, zwłaszcza jesienią i zimą, trzeba sięgnąć po suplementy. Specjaliści twierdzą, że można i należy je stosować od pierwszych dni życia do późnej starości. Niskie temperatury powodują z kolei, że organizm zaczyna się domagać większej ilości pożywienia, najczęściej bardziej kalorycznego.

– Mamy naturalną tendencję do dodawania sobie energii słodyczami, węglowodanami, bo one chwilowo poprawiają nam nastrój. Bardzo zachęcam jednak wszystkich do tego, by wieczorem, żeby odciążyć nasze menu z całego dnia, jeść właśnie zupy kremy z warzyw. Dynia to wspaniałe źródło witamin, ale również zastąpi nam potrzebę cukru. Zupa dyniowa z imbirem doskonale rozgrzeje, ma tylko 28 kalorii na 100 g, ale ta miska zupy wypełni i odciążymy ostatni posiłek wieczorny, dzięki temu nie przytyjemy zimą – mówi Agnieszka Mielczarek.

W jesiennym menu ważną rolę odgrywają produkty zawierające witaminę C. Kwas askorbinowy wzmacnia system odpornościowy organizmu, stymuluje gospodarkę hormonalną, wspomaga uszczelnianie naczyń krwionośnych, przez co przenikanie chorobotwórczych mikroorganizmów jest utrudnione. Chroni więc przed przeziębieniami i grypą, a także obniża poziom stresu oraz ułatwia gojenie się ran i złamań.

– Kiedyś w Polsce nie mieliśmy cytrusów, mieliśmy witaminę C z natki – ogromne źródło witaminy C i żelaza, kapusta jest wspaniałym źródłem witaminy C, ale również mnóstwa innych fantastycznych składników chroniących przed chociażby rakiem. Osobiście, gdybym miała wybrać dobrą kapustę albo sałatkę z pomarańczy i banana, zdecydowanie wybiorę kapustę – mówi Agnieszka Mielczarek.

Z kolei kiszona kapusta i kwaszone ogórki to znakomite źródło witamin, przeciwutleniaczy oraz pozytywnie działających bakterii probiotycznych.

(c) Newseria Lifestyle
POGODA
Wszystkie miasta Pogoda Łask Pogoda Łódź Pogoda Pabianice Pogoda Płock Pogoda Zakopane Pogoda Bukowina Tatrzańska Pogoda Szczyrk Pogoda Warszawa Pogoda Kraków Pogoda Poznań Pogoda Wrocław Pogoda Bełchatów Pogoda Jasło Pogoda Widawa Pogoda Sędziejowice Pogoda Buczek
TAGI
menu witaminy witamin agnieszka źródłem zupy warto produkty warzyw odpornościowy zdecydowanie źródło pory mówi jesienią lifestyle newseria czaswolny gwiazdy muzyka film gry kultura kino rozrywka tv video gazeta kolumna24
KOMENTARZE
Napisz Komentarz:*
Wpis dodajesz jako anonimowy użytkownik! Możesz Założyć Konto oraz Zalogować się. Zarejestrowani użytkownicy mogą utworzyć publiczny profil i publikować posty oraz bezpłatne ogłoszenia.
POPULARNE
›  Warszawa Wystawa Lego 2017 Stadion Narodowy: Kiedy, Jakie Bilety?
›  Producenci telewizorów w 2018 roku stawiają na sztuczną inteligencję i asystentów głosowych
›  Łask po Burzy: Armagedon w Kolumnie, Dobroń Z Ogromnymi Stratami
›  Łódź: Khalidov powróci na KSW w walce wieczoru z Narkunem
›  Łask-Kolumna. Historia i to jak zmieniała się na przestrzeni lat
›  Wrocław z wystawą Lego na stadionie miejskim 2017/2018 dla dzieci
›  Łask: 17 grudnia wyścigi Survival Wrak Race 2017 samochodów
›  Sylwester 2017/2018: Nowy Rok w Zakopanem, Warszawie czy Łodzi
›  Zakupy poprzez voice commerce za kilka lat również w Polsce
›  Łask: Święto Narodowe Uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Majówka 2018
›  Łask: Pożar budynku przy Sandomierskiej w dzielnicy Kolumna
›  Łask i Nordic Walking: I Bieg Leśny 2017 w Teodorach za nami
›  Dwa ważne mecze MULKS Łask podczas weekendu majowego
›  ADS Lutomiersk zwycięzcą II Turnieju w siatkówkę
›  Konkurs fotograficzny dla najaktywniejszych kibiców MULKS Łask
›  Łask: co się dzieje w szpitalu kierowanym przez Centrum Dializa?
›  Łask Policja: wydarzenia, które wstrząsnęły całym regionem
›  Armia Łódź: Historia Bitwy na Linii Rzek Warty i Widawki 1939
›  Łask: Piknik Lotniczy 2017 odwołany, powodem rozbudowa lotniska
›  Monitoring ze sztuczną inteligencją rozpozna zasłoniętą twarz
›  Jarmark Łaski 2017: CLEO, Hyży i Schroeder wystąpią w Łasku
›  Nadchodzą rewolucyjne zmiany w Kodeksie pracy
›  Łask: Śmiertelny wypadek na drodze S8 na wysokości Baryczy
›  Wyniki konkursu na koncepcję zagospodarowania Łask-Kolumny
›  Dzień Babci i Dziadka: najszczersze życzenia radości życia
›  Truskawka Buczek 2017: zaśpiewają m.in. Enej, No Mercy, Kate Ryan
›  Przełęcz Diatłowa nadal skrywa swój sekret sprzed lat
›  Twitter to istotne źródło informacji dla 90 proc. dziennikarzy
›  Jaga Hupało: Styl wegański to nie tylko moda
›  Najlepsze chwilówki 2017 roku
OPINIE
›  Zima to dobry moment na rozpoczęcie serii zabiegów depilacji laserowej przez anonimowo
›  Zakupy poprzez voice commerce za kilka lat również w Polsce przez kolumna24
›  Najlepsze chwilówki 2017 roku przez anonimowo
›  Najlepsze chwilówki 2017 roku przez anonimowo
›  Najlepsze chwilówki 2017 roku przez anonimowo
›  Programiści najbardziej poszukiwani przez pracodawców przez anonimowo
›  Resort środowiska chce większych kar za nielegalne wydobycie bursztynu przez anonimowo
›  Resort środowiska chce większych kar za nielegalne wydobycie bursztynu przez anonimowo
›  Najlepsze chwilówki 2017 roku przez anonimowo
›  Sylwester 2017/2018: Nowy Rok w Zakopanem, Warszawie czy Łodzi przez anonimowo
›  Łask: Pożar budynku przy Sandomierskiej w dzielnicy Kolumna przez anonimowo
›  Łask: Pożar budynku przy Sandomierskiej w dzielnicy Kolumna przez anonimowo
›  Łask: Pożar budynku przy Sandomierskiej w dzielnicy Kolumna przez anonimowo
›  Łask: Pożar budynku przy Sandomierskiej w dzielnicy Kolumna przez anonimowo
›  Polacy wydadzą w tym roku na święta zdecydowanie więcej niż w poprzednim przez anonimowo
WSZYSTKIE WIADOMOŚCI
O SERWISIE PRYWATNOŚĆ REGULAMIN MAPA SERWISU KONTAKT POMOC
© 2015 - 2018 Kolumna24 Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook   Twitter   YouTube   Google+
KOLUMNA
24
ZALOGUJ