MAGAZYN//KOLUMNA24

Lotnisko wojskowe w Łasku i historia 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego

Marcin Jankowski  •  6/Kwiecień/2020 (12:18), aktualizacja 9/Kwiecień/2020 (14:33)
Poznaj tajemnice skrywane przez lata przez wojskowych, które ujrzały światło dzienne dopiero po upadku żelaznej kurtyny. Przeczytaj jak doszło do powstania bazy wojskowej dla lotników właśnie w Łasku i dlaczego od samego początku odgrywała strategiczną rolę w zimnowojennej retoryce i czasach nowożytnych!

Łask lotnisko wojskowe historia i rozbudowa w strefie podmiejskiej

Łask lotnisko wojskowe historia i rozbudowa w strefie podmiejskiej© Zdjęcie: USA/myśliwiec wojskowyChyba największą i jedyną realną szansą na rozwój miasta Łask to istniejące tutaj od lat 50. ubiegłego wieku lotnisko wojskowe, które obecnie jest jedną z najnowocześniejszych baz wojskowych w Polsce wchodzących w struktury NATO. Dotychczasowa polityka władz samorządowych w Łasku, w zasadzie od przemian systemowych po 1989 roku aż do dnia dzisiejszego, nie potrafi wypracować odpowiednich rozwiązań, które napędziły by rozwój miasta w różnych aspektach, a zwłaszcza z przyciągnięciem dużego biznesu na teren gminy, a z którego realne korzyści mieli by sami mieszkańcy. W zasadzie od dobrych kilku lat budżet miejski jest na minusie i gdyby nie zaciągane kredyty sytuacja byłaby bardzo ciężka. Sytuacja ta jest w pewnym sensie analogiczna do lat zaraz po zakończeniu II wojny światowej, kiedy Łask znalazł się w koszyku miast "upośledzonych" czyli takich, które nie wytworzyły dla siebie nowych funkcji. Trend ten jest nadal podtrzymywany przez władze samorządowe w Łasku w XXI wieku. Dlatego, w znacznej części gminy Łask ulokowane lotnisko wojskowe jest stałym źródłem przychodu oraz dodatkowo z punktu marketingowego - wielu Polaków mogło się dowiedzieć, że istnieje taka miejscowość jak Łask na terenie województwa łódzkiego.

Wracając do historii lotniska wojskowego w Łasku, jego wybudowanie wymusiła na władzach ludowych ówczesna sytuacja wojskowa na świecie czyli naturalnie zimna wojna, w szczególności konflikt na Półwyspie Koreańskim. Efektem tego była rozbudowa sił powietrznych oraz wojskowej infrastruktury technicznej. Dzięki temu w Łasku, a dokładnie na południe od miasta, wybudowano nowe lotnisko wojskowe. Prace budowlane zakończyły się w połowie lat 50. choć decyzja o jego lokalizacji zapadła jeszcze w 1950 roku. Charakteryzowało się ono dogodnym położeniem w centralnej Polsce w otoczeniu lasów. Dodatkowym atutem nowego obiektu wojskowego w Łasku była bliskość Łodzi i łatwa możliwość obrony jednego z największych miast w Polsce.

Oprócz istotnego znaczenia dla wojska, baza w Łasku odegrała także ważną rolę dla rozwoju Łasku, zwłaszcza w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. To właśnie budowa infrastruktury wojskowej pozwoliła przyciągnąć do miasta ludność napływową z różnych regionów Polski, a także z resortu obrony finansowana była budowa nowych obiektów mieszkalnych wraz z infrastrukturą kulturalną i socjalną.

Pierwszym gospodarzem lotniska wojskowego w Łasku był od czerwca 1957 roku - 31 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego przebazowany tutaj z lotniska w Warszawie. Już w Łasku w 1958 roku został on przeformowany na 31 Pułk Szkolno-Bojowy Oficerskiej Szkoły Lotniczej.

To z tego okresu pochodzi lokalna pamiątka czyli samolot odrzutowy Lim-5, który osadzono na betonowym cokole przy trasie Łódź - Sieradz w 1980 roku. W 2008 roku został on ściągnięty i w zamian na pomniku osadzono samolot Ts-11 Iskra.

Z 31. Pułkiem Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku wiąże się także inne szczególne wydarzenie. Jesienią 1957 roku do Szwecji uciekł (zdezerterował z LWP) por. Bogdan Kożuchowski z 31. PLM na samolocie Lim-2 (Mig-15bis) z oznaczeniem o numerze 1919 podczas rutynowego oblotu. W momencie kiedy pilot por. Bogdan Kożuchowski, zamiast wrócić na lotnisko w Łasku opuścił Polskę i zorientowano się o jego ucieczce, w pościg za nim wysłano trzy inne samoloty. Ten jednak bez większych problemów doleciał do Skandynawii i wylądował w okolicach szwedzkiej miejscowości Veddige na południe od Goteborga. Po wylądowaniu 7 listopada w Szwecji, polski pilot złożył wniosek o azyl polityczny, który otrzymał już w kilka dni później tj. 12 listopada 1957 roku. Dalsze losy pilota nie są znane, poza kilkoma epizodami. Wiele wiadomości na temat lądowania polskiego myśliwca Mig-15bis na polach w Szwecji można znaleźć w największych dziennikach, które opisały to wydarzenie i ukazały się po 7 listopada 1957 roku.

Powstanie lotniska wojskowego w Łasku wymusiło na władzach stworzenie także dodatkowej infrastury kolejowej. W 1961 roku wybudowano bocznicę kolejową w Maurycy, do której prowadziły tory od stacji PKP w Łasku. Zadaniem tej linii była obsługa obiektów wojskowych w celu ułatwienia transportów zaopatrzenia na lotnisko. Zachowała się ona do dnia dzisiejszego jako linia towarowa, jednak ruch na niej jest minimalny i obsługuje ona jedynie wspomniane lotnisko pod Łaskiem. W pewnym okresie linię tą przedłużono aż do Zelowa i obsługiwała ona większe zakłady produkcyjne ulokowane w jej okolicy. Ostatecznie po ich upadku została ona zdemontowana na odcinku od Teodorów do Zelowa. Do dnia dzisiejszego pozostał jedynie dość charakterystyczny nasyp.

Od 1963 roku na lotnisku wojskowym w Łasku w miejsce 31 Pułku Szkolno-Bojowego stacjonował 2 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego, następnie przemianowany na 10 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego w 1967 roku. W swojej długiej historii bazowania w Łasku, 10 PŁM miał na stanie prawie wszystkie rodzaje samolotów szkolno - bojowych, które służyły w polskich Siłach Powietrznych.

Z ostatnim dniem grudnia 2000 roku powołano do życia 32 Bazę Lotniczą i 10 Eskadrę lotnictwa taktycznego co było wynikiem reorganizacji wojska polskiego po wejściu naszego kraju w struktury NATO. W tym czasie jednostka wojskowa w Łasku miała do dyspozycji samoloty Mig-21 oraz samoloty Ts-11 Iskra. Największym sukcesem było wylądowanie w 2008 roku nowoczesnych myśliwców F-16, które pozostały na stałe w Łasku. Kolejna formalna zmiana nastąpiła w 2010 roku, kiedy 1 stycznia przeformowano dotychczasowe jednostki w 32 Bazę Lotnictwa Taktycznego.

W latach 70. a potem na początku lat 90. XX wieku planowano na bazie pasów startowych na lotnisku wojskowym w Łasku stowrzyć duży cywilny port lotniczy w tym miejscu, który obsługiwał by region centralnej Polski w trójkącie Sieradz - Łódź - Piotrków Trybunalski z liczbą kilkuset tysięcy pasażerów. Projekt stworzenia lotniska cywilnego w Łasku był na dość zaawansowanym etapie zwłaszcza przy drugim podejściu, ponieważ jeszcze wtedy Port Lotniczy na Lublinku nie funkcjonował w takiej skali jak obecnie. Ostatecznie realizacja tego pomysłu nie doszła do skutku, zainwestowano w Lublinek dla lotów pasażerskich a w Łasku postawiono na dalszy rozwój lotnictwa wojskowego.

Drogowy odcinek lotniskowy Rossoszyca pod Wartą

Drogowy odcinek lotniskowy Rossoszyca pod Wartą© Zdjęcie: Samolot/USAJak wskazują źródła, każde lotnisko wojskowe w Polsce posiadało swego czasu, w swoim zasięgu do dyspozycji lotnisko zapasowe oraz DOL czyli drogowy odcinek lotniskowy. Zabezpieczeniem dla lotniska w Łasku, było więc drugie lotnisko Rudniki pod Częstochową oraz DOL Rossoszyca w kierunku Warty.

Drogowy odcinek lotniskowy Rossoszyca był to wydzielony pas drogi publicznej szerokiej na 4 pasy jezdni, zakończony z obu stron dużymi parkingami. Duże parkingi były przeznaczone na obsługę lądujących myśliwców, naprawę i tankowanie. W nomenklaturze wojskowej zwano je stojankami. Sam drogowy odcinek lotniskowy służył jako miejsce do startów i lądowań samolotów wojskowych.

Jak podają źródła, drogowy odcinek lotniskowy Rossoszyca został wykorzystany po raz ostatni w 1987 roku bądź 1988 roku (różne źródła podają różne daty). Obecnie odcinek ten został już zlikwidowany, jak większość w całej Polsce. Został on zwężony i z kilku pasów drogowych zrobiono jeden, a resztę przeznaczono na ścieżkę.

W zasadzie DOL Rossoszyca już od dłuższego czasu nie nadawał się do lądowania dla nowoczesnych myśliwców. Co najwyżej można było go wykorzystać przez małe samoloty cywilne, jednak i to groziło niebezpieczeństwem. Nawierzchnia na tym odcinku była w złym stanie z licznymi koleinami, a to groziło wypadkiem.
Wszystkie felietony...
SKLEP

Neptun Nordica N13-263 2 kps [GN156] przyczepka samochodowa

6280.00 zł/1 produkt dostępny

Neptun Rustik N7-263 rt [GN158] przyczepka samochodowa

2900.00 zł/2 produkty dostępne

Neptun Rustik N7-236 rt [GN99] przyczepka samochodowa

2650.00 zł/1 produkt dostępny
Wszystkie przyczepy...
Łask Wiadomości Pogoda Łask Magazyn Ogłoszenia #ŁódzkieDni Wybory2023 WyboryUE

Motoryzacja Poradniki motoryzacja Zdrowie Poradniki zdrowie Szpitale łódzkie

Przyczepy sklep Biznes Części i akcesoria Rowery wynajem

Ogłoszenia praca Zawody praca Ogłoszenia samochody

Tagi Pomoc Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt

YouTube Facebook Twitter Discord

© 2020 Kolumna24.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone!
redakcja@kolumna24.pl
Kolumna
24
Konto @  Ogłoszenia ☈ 
Sklep przyczepy samochodowe moto części akcesoria do kupienia Kolumna24
REKLAMA