WIADOMOŚCI KRAJ ŚWIAT

Zdrowie Jak zwalczyć lenistwo i zacząć ćwiczyć

Kolumna24.pl Zdrowie Jak zwalczyć lenistwo i zacząć ćwiczyć© Fot. PAP
Przeczytasz w 4 min  •  8/Czerwiec/2020 (14:17)  •  Twitter Facebook Pin!
Jeśli w Twojej szufladzie leży nieużywana karta do klubu fitness, ten tekst jest dla Ciebie. Nie miej wyrzutów sumienia: ewolucyjnie jesteśmy zaprogramowani na lenistwo i nie tak łatwo zmotywować się do aktywności fizycznej.
 
Pasaż handlowy Kolumna24 online
Bogata oferta e-commerce. 500 000 towarów w jednym miejscu. Dostawa do domu.
Sklepy

Zdrowie Jak zwalczyć lenistwo i zacząć ćwiczyć


„Ruch to zdrowie”, „Bieganie jest fajne”, „Dobrze być w formie”. Te i podobne hasła atakują nas każdego dnia ze wszystkich stron. Trudno znaleźć osobę, która podważałaby sens aktywności fizycznej. A jednak statystyki związane z liczbą osób aktywnych fizycznie w stopniu wystarczającym do zachowania zdrowia jakoś nie szybują dramatycznie w górę. Zjawisko to, polegające na tym, że im więcej dostajemy zachęt związanych ze sportem, tym mniej się ruszamy, naukowcy nazywają „paradoksem aktywności fizycznej”. 

Bliżej tej kwestii postanowił się przyjrzeć zespół dr Matthieu Boisgontiera z University of British Columbia. Jego eksperyment dodał argumentów na poparcie tezy, że jesteśmy ewolucyjnie bardziej przystosowani do oszczędzania energii niż jej nadmiernego wydatkowania. 

Uczeni posadzili 29 zdrowych ochotników przed monitorami i dali im możliwość poruszania komputerowym awatarem. Na ekranie znajdowały się obrazki przedstawiające ludziki aktywne fizycznie (np. jeżdżące na rowerze) albo nie (np. leżące w hamaku).  Postacie te były w różnej kolejności podświetlane, a zadaniem ochotników było przesuwanie awatara tak szybko jak jest możliwe w kierunku postaci aktywnych fizycznie oraz jak najszybsze odsuwanie go od postaci nieaktywnych. Potem badanych poproszono o odwrócenie działania: mieli odsuwać się od postaci aktywnych, a przysuwać do tych nieaktywnych. W trakcie eksperymentu aktywność mózgu ochotników była rejestrowana za pomocą EEG.



Co do zasady uczestnicy byli szybsi w przesuwaniu swojego awatara w kierunku obrazków przedstawiających aktywność i odsuwaniu się od postaci nieaktywnych. Jednak okazało się, że w trakcie odsuwania się od obrazków leniuchujących ludzików mózg musiał się ciężej napracować. 

-  Wiedzieliśmy z wcześniejszych badań, że ludzie są szybsi w unikaniu bezczynności i skłanianiu się do aktywności fizycznej. Ekscytującą nowością, którą wykazał nasz eksperyment jest to, że to unikanie braku aktywności ma swój koszt, czyli bardziej angażuje zasoby mózgu. Sugeruje to, że nasz mózg jest z natury bardziej przywiązany do zachowań „stacjonarnych” – mówi dr Boisgontier. 

Według uczonego korzeni tego stanu rzeczy należy upatrywać w uwarunkowaniach ewolucyjnych. 

- Oszczędzanie energii było niezbędne dla ludzkiego przetrwania. Dzięki temu byliśmy bardziej efektywni w poszukiwaniach pożywienia i schronienia, walce o seksualnych partnerów oraz unikaniu drapieżników – tłumaczy dr Boisgontier. 

Kilka sposobów na przezwyciężenie lenistwa    



Ewolucyjne przystosowanie można jednak skutecznie zwalczyć. 

Zasada 1 - Najpierw warto przyjrzeć się swojej motywacji oraz bilansowi zysków i strat.

– Pytanie, na które każdy z nas powinien sobie odpowiedzieć, brzmi: „Dlaczego powinienem się ruszać?” Bo jeśli mam to robić tylko dlatego, że piszą o tym gazety i wszyscy moi znajomi biegają maratony, to jest duża szansa, że się nie ruszę – mówi dr Parzelski.

Zwłaszcza, że wbrew pozorom, otoczenie nie sprzyja nadmiernemu ruchowi.

- Współczesny świat coraz bardziej nam utrudnia, zwłaszcza w dużych miastach, ruszanie się. Jest tak wiele pokus, możliwości spędzania czasu nieaktywnego, że strasznie trzeba się napracować, żeby się ruszyć – mówi dr Dariusz Parzelski, psycholog sportu z Katedry Psychologii Zdrowia Uniwersytetu SWPS.

Zasada 2 – Bez przymusu

Zmuszanie się do czegokolwiek nie przynosi żadnych rezultatów i jest działaniem krótkoterminowym. 

- Jeśli mamy się zmuszać, może warto się zastanowić, co jest nie tak z naszą motywacją. I udać się pod odpowiedni adres, by przepracować jakiś wątek, bo może nie chodzi tylko o aktywność, ale też i inne rzeczy w naszym życiu, na przykład związane z dietą - wyjaśnia dr Parzelski. 

Zasada 3 - Przygotować się na to i zaakceptować, że ruch to nie tylko wysiłek fizyczny. Potrzebny jest na to także czas.



Pomoże świadomość, że każda z aktywności wymaga wysiłku - nie tylko fizycznego. Tracimy sporo szans na zmianę, jeśli nie zaakceptujemy faktu, że trzeba znaleźć na ruch czas, co może wymagać przełamania dotychczasowej rutyny. 


Dlaczego warto się ruszać?

Efektów prozdrowotnych aktywności fizycznej jest bardzo dużo. Jeśli ruch nie jest wyczerpujący (a wielu psychologów coraz częściej obserwuje uzależnienie od aktywności) ma same prozdrowotne właściwości. Poprawia krążenie, pracę układu oddechowego, kostno-szkieletowego i mięśniowego. To wpływa na nasza psychikę. Lepsze krążenie wpływa pozytywnie na nasze procesy poznawcze, zapamiętywanie, przetwarzanie informacji. Poprawia się nastrój. 


Zasada 4 - Zmiany zaczynajmy stopniowo i lepiej się przygotować, że korzyści nie odczujemy od razu.

Często idąc pierwszy raz na jakieś sportowe zajęcia mocno dajemy sobie w kość.  W efekcie wkrótce mięśnie bolą, a my czujemy się słabsi. Nic dziwnego, że wówczas nasuwają się myśli, że aktywność fizyczna nie pomaga. 

- Błędem popełnianym bardzo często przez osoby rozpoczynające ćwiczenia jest oczekiwanie natychmiastowych efektów. Jak po jakimś proszku na ból głowy – mówi dr Parzelski.  



Psycholog zwraca uwagę, że ta niecierpliwość, oczekiwanie natychmiastowych efektów, jest cechą wielu młodych osób: czasem ważniejsze jest dla nich pokazanie się w mediach społecznościowych w drogim stroju sportowym, niż prawdziwa aktywność. A tymczasem najważniejsza jest świadomość: po co to wszystko robimy.    

- Rzucamy się na dyscypliny, które nam do końca nie odpowiadają, albo podejmujemy wyzwania, będące  ponad nasze siły, na przykład zbyt intensywne ćwiczenia cztery razy w tygodniu. Brakuje w tym świadomości. Każdy powinien wiedzieć, ile trenować, jak trenować i jak wygląda regeneracja ciała po treningu - mówi dr Parzelski. Jeśli nie mamy tej świadomości, nie szukamy odpowiedniej wiedzy, a to prowadzi do przeciążeń, kontuzji zniechęceń. I spotykamy się potem ze zdaniem: „Próbowałem tego, to nie działa”. 

Zasada 5 – Warto przetestować różne aktywności, by wybrać tę, która nam pasuje. Pamiętajmy, że pomogą znajomi

Według psychologa sportu nie jest dobrym pomysłem wykupienie od raz rocznego karnetu na siłownię. Lepiej zacząć od zajęć warsztatowych na siłowni, spróbować ćwiczeń rozciągających, wybrać się na rower. Grupowe wsparcie jest silnym motywatorem, dlatego warto się umówić ze znajomymi i spróbować tego, co oni ćwiczą.

- Jeśli  mamy grupę osób lub osobę, z którą możemy się spotkać, pojawia się aspekt towarzyski, który ma ogromne znaczenie. Tak buduje się nasze poczucie przynależności. – dodaje dr Parzelski.

Przypomina, że naczelną zasadą jest ta, iż ruszamy się, bo daje nam to przyjemność. Efekty zdrowotne niepostrzeżenie przyjdą za jakiś czas.  

Kiedy nic nie działa



Jeśli wciąż nie mamy energii na ćwiczenia, trzeba się zastanowić, dlaczego. Może za dużo pracujemy, może mamy zbyt niski poziom witaminy D3 w organizmie, możemy mamy depresję. Warto to przedyskutować także ze swoim lekarzem.

Anna Piotrowska, zdrowie.pap.pl 



Źródło: Cheval at al. “Avoiding sedentary behaviors requires more cortical resources than avoiding physical activity: An EEG study”, Neuropsychologia 2018

 





WSZYSTKIE ZDROWIE RUCH RUCH FIZYCZNY A MOTYWACJA AKTYWNOŚCI WARTO MAMY AKTYWNOŚĆ FIZYCZNEJ POSTACI FIZYCZNIE AKTYWNYCH OSÓB ENERGII OCHOTNIKÓW NIEAKTYWNYCH ZDROWIE LENISTWO ZACZĄĆ OGŁOSZENIA

W treści artykułu mogą zostać wyświetlone linki afiliacyjne dla wybranych produktów, za pośrednictwem których możesz dokonać zakupów w wybranym sklepie internetowym. W momencie przeglądania ofert nie ponosisz żadnych kosztów. Dokonanie zakupów u naszego partnera pozwala rozwijać serwis informacyjny Kolumna24.

ZAKUPY

Pasaż handlowy Kolumna24 dla czytelników wiadomości Zdrowie Jak zwalczyć lenistwo i zacząć ćwiczyć!


Nie wychodzisz z domu? Nie ma problemu ponieważ od teraz masz dostęp do pasażu handlowego Kolumna24 z wyselekcjonowanymi produktami z różnych sklepów internetowych. Bogaty asortyment produktów w jednym miejscu z różnych kategorii, dostępnych do kupienia przez internet z dostawą prosto do domu. Dbaj o swoje zdrowie i innych ograniczając kontakt z postronnymi osobami!

BLACK FRIDAY 2020 ELEKTRONIKA DOM I OGRÓD SPRZĘT SPORT OBUWIE ODZIEŻ ZABAWKI SURVIVAL IT ZDROWIE I URODA AGD MOTOCYKLE RANKINGI
ODKRYWAJ

Kreml: traktat o otwartych przestworzach po decyzji USA przestanie działać

GUS: sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku rdr spadła o 2,3 proc.

MZ: 15 002 nowe zakażenia koronawirusem, najmniej od 26 X; zmarło 156 osób

Kraska: myślę, że w badaniach przesiewowych zastosujemy metodę Słowacji

Suski: dziś mamy większość, nie planujemy przyspieszonych wyborów

Media: szczepionka Pfizera może być dopuszczona w ciągu tygodnia

Katarzyna Bonda – mistrzyni polskiego kryminału

Dopasuj raty do swoich potrzeb – sprawdź, jak spłacać wygodnie

Zadłużenie firmy – najczęstsze przyczyny, konsekwencje i sposoby na przeciwdziałanie

Techniczne Black Week i Czarny Piątek 2020 w sklepach online? [Raport Listopad Techniczne]

On Black Week i Czarny Piątek 2020 w sklepach online? [Raport Listopad On]

Dr Mosiejko: niskie stopy procentowe sprzyjają rozwojowi gospodarczemu

Zimowe Black Week i Czarny Piątek 2020 w sklepach online? [Raport Listopad Zimowe]

Czapki I Kapelusze Black Week i Czarny Piątek 2020 w sklepach online? [Raport Listopad Czapki I Kapelusze]

Szpilki Black Week i Czarny Piątek 2020 w sklepach online? [Raport Listopad Szpilki]

 
Pasaż handlowy 24h ›
Bogata oferta e-commerce. 500 000 towarów w jednym miejscu. Dostawa do domu.

Dbaj o zdrowie swoje i swoich bliskich. Zamawiaj przez internet i zostań w domu!
Sklepy online
Temat dnia Polecane Polityka Wybory2023 Wybory PE Pogoda Łask Łódź Sieradz

Zakupy i oferty Smartfony Rankingi produktów Cyberpunk2077 Części Motocyklowe

Biznes i finanse Podatki Waluty Innowacje Finanse osobiste Pozycjonowanie

Zakupy WarszawaZakupy ŁódźZakupy SieradzZakupy Pabianice Samochody Edukacja

Przyczepy samochodowe Akcesoria do przyczep Magazyn o przyczepach Regiony sklep Caravaning

Zdrowie Poradniki zdrowie Wszystkie choroby Sanepid łódzkie Zabiegi medyczne

Apteki Apteki Łask Apteki Sieradz Apteki Łódź Apteki Pabianice Apteki Tomaszów Mazowiecki

Ogłoszenia praca Praca regiony Praca Łódź Praca Pabianice Praca Sieradz Zawody praca

Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt

YouTube Facebook Twitter

© 2020 Kolumna24.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone!
redakcja@kolumna24.pl
Kolumna
24
•   Szukaj  •   Ogłoszenia •   Regiony •   Przyczepy •   Elektronika •   Praca •   Biznes •   Zdrowie •   Zakupy Wiadomości •   Menu  •   Zakupy  Szukaj  
PASAŻ HANDLOWY 24H ›
Sklepy online