WIADOMOŚCI KRAJ ŚWIAT

Zdrowie Jak zwalczyć lenistwo i zacząć ćwiczyć

Kolumna24.pl Zdrowie Jak zwalczyć lenistwo i zacząć ćwiczyć© Fot. PAP
Przeczytasz w 4 min  •  8/Czerwiec/2020 (14:17)  •  Twitter Facebook Pin!
Jeśli w Twojej szufladzie leży nieużywana karta do klubu fitness, ten tekst jest dla Ciebie. Nie miej wyrzutów sumienia: ewolucyjnie jesteśmy zaprogramowani na lenistwo i nie tak łatwo zmotywować się do aktywności fizycznej.
REKLAMA
 
Wybierz przyczepkę samochodową!
Przyczepki jednoosiowe i dwuosiowe. Przyczepki lekkie i ciężkie do domu oraz firmy. Gwarancja.
Sklep

Zdrowie Jak zwalczyć lenistwo i zacząć ćwiczyć


„Ruch to zdrowie”, „Bieganie jest fajne”, „Dobrze być w formie”. Te i podobne hasła atakują nas każdego dnia ze wszystkich stron. Trudno znaleźć osobę, która podważałaby sens aktywności fizycznej. A jednak statystyki związane z liczbą osób aktywnych fizycznie w stopniu wystarczającym do zachowania zdrowia jakoś nie szybują dramatycznie w górę. Zjawisko to, polegające na tym, że im więcej dostajemy zachęt związanych ze sportem, tym mniej się ruszamy, naukowcy nazywają „paradoksem aktywności fizycznej”. 

Bliżej tej kwestii postanowił się przyjrzeć zespół dr Matthieu Boisgontiera z University of British Columbia. Jego eksperyment dodał argumentów na poparcie tezy, że jesteśmy ewolucyjnie bardziej przystosowani do oszczędzania energii niż jej nadmiernego wydatkowania. 

Uczeni posadzili 29 zdrowych ochotników przed monitorami i dali im możliwość poruszania komputerowym awatarem. Na ekranie znajdowały się obrazki przedstawiające ludziki aktywne fizycznie (np. jeżdżące na rowerze) albo nie (np. leżące w hamaku).  Postacie te były w różnej kolejności podświetlane, a zadaniem ochotników było przesuwanie awatara tak szybko jak jest możliwe w kierunku postaci aktywnych fizycznie oraz jak najszybsze odsuwanie go od postaci nieaktywnych. Potem badanych poproszono o odwrócenie działania: mieli odsuwać się od postaci aktywnych, a przysuwać do tych nieaktywnych. W trakcie eksperymentu aktywność mózgu ochotników była rejestrowana za pomocą EEG.



Co do zasady uczestnicy byli szybsi w przesuwaniu swojego awatara w kierunku obrazków przedstawiających aktywność i odsuwaniu się od postaci nieaktywnych. Jednak okazało się, że w trakcie odsuwania się od obrazków leniuchujących ludzików mózg musiał się ciężej napracować. 

-  Wiedzieliśmy z wcześniejszych badań, że ludzie są szybsi w unikaniu bezczynności i skłanianiu się do aktywności fizycznej. Ekscytującą nowością, którą wykazał nasz eksperyment jest to, że to unikanie braku aktywności ma swój koszt, czyli bardziej angażuje zasoby mózgu. Sugeruje to, że nasz mózg jest z natury bardziej przywiązany do zachowań „stacjonarnych” – mówi dr Boisgontier. 

Według uczonego korzeni tego stanu rzeczy należy upatrywać w uwarunkowaniach ewolucyjnych. 

- Oszczędzanie energii było niezbędne dla ludzkiego przetrwania. Dzięki temu byliśmy bardziej efektywni w poszukiwaniach pożywienia i schronienia, walce o seksualnych partnerów oraz unikaniu drapieżników – tłumaczy dr Boisgontier. 

Kilka sposobów na przezwyciężenie lenistwa    



Ewolucyjne przystosowanie można jednak skutecznie zwalczyć. 

Zasada 1 - Najpierw warto przyjrzeć się swojej motywacji oraz bilansowi zysków i strat.

– Pytanie, na które każdy z nas powinien sobie odpowiedzieć, brzmi: „Dlaczego powinienem się ruszać?” Bo jeśli mam to robić tylko dlatego, że piszą o tym gazety i wszyscy moi znajomi biegają maratony, to jest duża szansa, że się nie ruszę – mówi dr Parzelski.

Zwłaszcza, że wbrew pozorom, otoczenie nie sprzyja nadmiernemu ruchowi.

- Współczesny świat coraz bardziej nam utrudnia, zwłaszcza w dużych miastach, ruszanie się. Jest tak wiele pokus, możliwości spędzania czasu nieaktywnego, że strasznie trzeba się napracować, żeby się ruszyć – mówi dr Dariusz Parzelski, psycholog sportu z Katedry Psychologii Zdrowia Uniwersytetu SWPS.

Zasada 2 – Bez przymusu

Zmuszanie się do czegokolwiek nie przynosi żadnych rezultatów i jest działaniem krótkoterminowym. 

- Jeśli mamy się zmuszać, może warto się zastanowić, co jest nie tak z naszą motywacją. I udać się pod odpowiedni adres, by przepracować jakiś wątek, bo może nie chodzi tylko o aktywność, ale też i inne rzeczy w naszym życiu, na przykład związane z dietą - wyjaśnia dr Parzelski. 

Zasada 3 - Przygotować się na to i zaakceptować, że ruch to nie tylko wysiłek fizyczny. Potrzebny jest na to także czas.



Pomoże świadomość, że każda z aktywności wymaga wysiłku - nie tylko fizycznego. Tracimy sporo szans na zmianę, jeśli nie zaakceptujemy faktu, że trzeba znaleźć na ruch czas, co może wymagać przełamania dotychczasowej rutyny. 


Dlaczego warto się ruszać?

Efektów prozdrowotnych aktywności fizycznej jest bardzo dużo. Jeśli ruch nie jest wyczerpujący (a wielu psychologów coraz częściej obserwuje uzależnienie od aktywności) ma same prozdrowotne właściwości. Poprawia krążenie, pracę układu oddechowego, kostno-szkieletowego i mięśniowego. To wpływa na nasza psychikę. Lepsze krążenie wpływa pozytywnie na nasze procesy poznawcze, zapamiętywanie, przetwarzanie informacji. Poprawia się nastrój. 


Zasada 4 - Zmiany zaczynajmy stopniowo i lepiej się przygotować, że korzyści nie odczujemy od razu.

Często idąc pierwszy raz na jakieś sportowe zajęcia mocno dajemy sobie w kość.  W efekcie wkrótce mięśnie bolą, a my czujemy się słabsi. Nic dziwnego, że wówczas nasuwają się myśli, że aktywność fizyczna nie pomaga. 

- Błędem popełnianym bardzo często przez osoby rozpoczynające ćwiczenia jest oczekiwanie natychmiastowych efektów. Jak po jakimś proszku na ból głowy – mówi dr Parzelski.  



Psycholog zwraca uwagę, że ta niecierpliwość, oczekiwanie natychmiastowych efektów, jest cechą wielu młodych osób: czasem ważniejsze jest dla nich pokazanie się w mediach społecznościowych w drogim stroju sportowym, niż prawdziwa aktywność. A tymczasem najważniejsza jest świadomość: po co to wszystko robimy.    

- Rzucamy się na dyscypliny, które nam do końca nie odpowiadają, albo podejmujemy wyzwania, będące  ponad nasze siły, na przykład zbyt intensywne ćwiczenia cztery razy w tygodniu. Brakuje w tym świadomości. Każdy powinien wiedzieć, ile trenować, jak trenować i jak wygląda regeneracja ciała po treningu - mówi dr Parzelski. Jeśli nie mamy tej świadomości, nie szukamy odpowiedniej wiedzy, a to prowadzi do przeciążeń, kontuzji zniechęceń. I spotykamy się potem ze zdaniem: „Próbowałem tego, to nie działa”. 

Zasada 5 – Warto przetestować różne aktywności, by wybrać tę, która nam pasuje. Pamiętajmy, że pomogą znajomi

Według psychologa sportu nie jest dobrym pomysłem wykupienie od raz rocznego karnetu na siłownię. Lepiej zacząć od zajęć warsztatowych na siłowni, spróbować ćwiczeń rozciągających, wybrać się na rower. Grupowe wsparcie jest silnym motywatorem, dlatego warto się umówić ze znajomymi i spróbować tego, co oni ćwiczą.

- Jeśli  mamy grupę osób lub osobę, z którą możemy się spotkać, pojawia się aspekt towarzyski, który ma ogromne znaczenie. Tak buduje się nasze poczucie przynależności. – dodaje dr Parzelski.

Przypomina, że naczelną zasadą jest ta, iż ruszamy się, bo daje nam to przyjemność. Efekty zdrowotne niepostrzeżenie przyjdą za jakiś czas.  

Kiedy nic nie działa



Jeśli wciąż nie mamy energii na ćwiczenia, trzeba się zastanowić, dlaczego. Może za dużo pracujemy, może mamy zbyt niski poziom witaminy D3 w organizmie, możemy mamy depresję. Warto to przedyskutować także ze swoim lekarzem.

Anna Piotrowska, zdrowie.pap.pl 



Źródło: Cheval at al. “Avoiding sedentary behaviors requires more cortical resources than avoiding physical activity: An EEG study”, Neuropsychologia 2018

 



WSZYSTKIE ZDROWIE RUCH RUCH FIZYCZNY A MOTYWACJA AKTYWNOŚCI WARTO MAMY AKTYWNOŚĆ FIZYCZNEJ POSTACI FIZYCZNIE AKTYWNYCH OSÓB ENERGII OCHOTNIKÓW NIEAKTYWNYCH ZDROWIE LENISTWO ZACZĄĆ
BUZZ

Gdzie przeczytasz artykuł: Zdrowie Jak zwalczyć lenistwo i zacząć ćwiczyć?


Jeśli w Twojej szufladzie leży nieużywana karta do klubu fitness, ten tekst jest dla Ciebie. Nie miej wyrzutów sumienia: ewolucyjnie jesteśmy ..., to zapowiedź artykułu Zdrowie Jak zwalczyć lenistwo i zacząć ćwiczyć, który został opublikowany na stronie Kolumna24.


W treści artykułu mogą zostać wyświetlone linki afiliacyjne dla wybranych produktów, za pośrednictwem których możesz dokonać zakupów w wybranym sklepie internetowym. W momencie przeglądania ofert nie ponosisz żadnych kosztów. Dokonanie zakupów u naszego partnera pozwala rozwijać serwis informacyjny Kolumna24.

ZAKUPY
ELEKTRONIKA DOM I OGRÓD SPRZĘT SPORT OBUWIE ODZIEŻ ZABAWKI SURVIVAL IT ZDROWIE I URODA AGD RANKINGI
ODKRYWAJ

Jakie Systemy Multiroom warto kupić na wrzesień 2020? [Raport Top 10 Systemy Multiroom 2020]

Łódź: Medycyna i nieruchomości - połączenie, które przyniosło sukces łódzkiemu przedsiębiorcy

Jakie 2779 warto kupić na wrzesień 2020? [Raport Top 10 2779 2020]

Sepsa: relatywnie rzadka, ale niezwykle groźna. A często można jej uniknąć. [Zdrowie]

Jakie Słuchawki Bezprzewodowe warto kupić na wrzesień 2020? [Raport Top 10 Słuchawki Bezprzewodowe 2020]

Jakie Monitory Led warto kupić na wrzesień 2020? [Raport Top 10 Monitory Led 2020]

Jakie Słuchawki Douszne warto kupić na wrzesień 2020? [Raport Top 10 Słuchawki Douszne 2020]

Jakie Radiotelefony I Krótkofalówki warto kupić na wrzesień 2020? [Raport Top 10 Radiotelefony I Krótkofalówki 2020]

Jakie Kina Domowe warto kupić na wrzesień 2020? [Raport Top 10 Kina Domowe 2020]

Jakie Rtv I Telewizory warto kupić na wrzesień 2020? [Raport Top 10 Rtv I Telewizory 2020]

Jakie Akcesoria Samochodowe warto kupić na wrzesień 2020? [Raport Top 10 Akcesoria Samochodowe 2020]

Jakie Laptopy, Laptopy Dla Graczy warto kupić na wrzesień 2020? [Raport Top 10 Laptopy, Laptopy Dla Graczy 2020]

Jakie Wytrzymałe Telefony Tablety I Powerbanki warto kupić na wrzesień 2020? [Raport Top 10 Wytrzymałe Telefony Tablety I Powerbanki 2020]

Jakie Odtwarzacze I Nagrywarki Wideo warto kupić na wrzesień 2020? [Raport Top 10 Odtwarzacze I Nagrywarki Wideo 2020]

Jakie Fm warto kupić na wrzesień 2020? [Raport Top 10 Fm 2020]

Wiadomości Popularne wiadomości Polityka Temat dnia Edukacja szkoły

Zakupy i oferty Black Friday 2020 Smartfony Rankingi produktów

Łask Powiat łaski Powiat pabianicki Powiat sieradzki Powiat bełchatowski Miasto Łódź Wybory2023 WyboryUE

Magazyn Motoryzacja Podróże Rowery poradniki Ubezpieczenia

Przyczepy Akcesoria Przyczepy Łask Przyczepy Pabianice Przyczepy Sieradz Przyczepy Wrocław Przyczepy Warszawa Regiony

Zdrowie Poradniki zdrowie Wszystkie choroby Szpitale łódzkie Sanepid łódzkie Zabiegi medyczne

Apteki Apteki Łask Apteki Sieradz Apteki Łódź Apteki Pabianice Apteki Tomaszów Mazowiecki

Biznes Urzędy skarbowe Kursy walut Transport kolej

Ogłoszenia praca Praca regiony Praca Łódź Praca Pabianice Praca Sieradz Zawody praca

Tagi Pomoc Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt

YouTube Facebook Twitter

© 2020 Kolumna24.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone!
redakcja@kolumna24.pl
Kolumna
24
•   Polityka   •   Edukacja •   Magazyn •   Regiony •   Przyczepy •   Pogoda •   Praca •   Biznes •   Zdrowie •   Zakupy Wiadomości •   Menu  Zakupy