WIADOMOŚCI KRAJ ŚWIAT

Koniec z rozrzuconymi po chodniku e-hulajnogami. Będzie też ograniczenie prędkości dla ich użytkowników

Przeczytasz w 5 min  •  27/Styczeń/2021 (08:21)

Elektryczne hulajnogi są już popularnym środkiem transportu, ale coraz częściej dochodzi do kolizji z ich udziałem, a pojazdy porzucone na chodnikach czy poboczach są nierzadkim widokiem, a często też poważnym utrudnieniem w poruszaniu się po mieście. Dlatego resort infrastruktury postanowił uporządkować ten segment rynku. Zgodnie z przyjętymi wczoraj przez rząd przepisami hulajnogi elektryczne będą mogły poruszać się przede wszystkim drogami dla rowerów bądź ścieżkami rowerowymi, natomiast chodnikiem – tylko w wyjątkowych przypadkach. Przepisy wprowadzą też maksymalną prędkość dla e-hulajnóg, a także uregulują kwestię porzucania ich na środku chodników. 
© (c) Newseria
 
Pasaż handlowy Kolumna24 online
Bogata oferta e-commerce. 500 000 towarów w jednym miejscu. Dostawa do domu.
Sklepy

Koniec z rozrzuconymi po chodniku e-hulajnogami. Będzie też ograniczenie prędkości dla ich użytkowników


– Hulajnogi elektryczne doczekały się wyodrębnienia w przepisach i zostaną w końcu rozpoznane jako odrębny typ pojazdu – mówi agencji Newseria Biznes Borys Pawliczak, dyrektor generalny Dott, jednego z operatorów elektrycznych hulajnóg na wynajem. – Również urządzenia transportu osobistego (UTO), czyli wszystkie pojazdy zasilane silnikami elektrycznymi, niebędące hulajnogami, takie jak deskorolki elektryczne oraz urządzenia wspomagające poruszanie się (np. rolki), także zostaną dopisane do ustawy.

Hulajnogi elektryczne są popularnym środkiem transportu zwłaszcza w miastach, ale problemem jest ich wciąż nieuregulowany status prawny. Ponieważ nie mają stacji dokujących, po skończonej jeździe można je zostawić w dowolnym miejscu, więc w praktyce często są porzucane na środku chodników czy ścieżek rowerowych, powodując bałagan i zagrożenie dla ruchu. Coraz częstsze są też potrącenia i wypadki z udziałem elektrycznych hulajnóg, które mogą rozpędzać się do ponad 25 km/h. Dlatego resort infrastruktury już od 2019 roku podejmował próby uregulowania tego segmentu.

– Dzięki wprowadzeniu przepisów regulujących hulajnogi elektryczne ich użytkownicy dostają jasność odnośnie do tego, jakimi ścieżkami i drogami powinni się przemieszczać. Tego dotąd brakowało. W myśl obecnie obowiązujących przepisów każda osoba korzystająca z hulajnogi elektrycznej była pieszym, więc tak naprawdę powinna korzystać tylko i wyłącznie z chodnika. To rodziło wiele problemów w organizacji ruchu, jak np. kto ma pierwszeństwo, co się stanie w razie wypadku i jak należy się zachowywać względem innych uczestników ruchu drogowego – mówi Borys Pawliczak.

W myśl nowych przepisów, przyjętych 25 stycznia przez rząd, użytkownicy hulajnóg elektrycznych powinni poruszać się przede wszystkim drogami dla rowerów bądź ścieżkami rowerowymi. Jeżeli ich nie ma, mogą korzystać z jezdni, na której dozwolony jest ruch z prędkością maksymalnie 30 km/h. Jazda hulajnogą elektryczną po chodniku albo drodze dla pieszych będzie dozwolona tylko wyjątkowo, jeżeli chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni z ograniczeniem prędkości do 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Ustawodawca zastrzegł jednak, że w takim przypadku użytkownik musi zachować szczególną ostrożność, jechać z prędkością zbliżoną do prędkości poruszania się pieszych oraz jest zobowiązany ustępować im pierwszeństwa.

– Również użytkownicy UTO będą w pierwszej kolejności poruszać się drogami dla rowerów bądź też, jeśli takich dróg nie ma, to chodnikami z koniecznością dostosowania prędkości do prędkości pieszego. Użytkownicy urządzeń transportu osobistego nie będą mogli korzystać z dróg z ograniczeniem prędkości do 30 km/h – wyjaśnia menadżer generalny Dott.

Nowa ustawa zabroni użytkownikom hulajnóg elektrycznych przewożenia na nich innych osób, zwierząt i ładunków. Przepisy na dobre mają uregulować również kwestię porzucania takich środków transportu na chodnikach i trawnikach. To oznacza też możliwość karania mandatem za złe parkowanie (w wysokości 100 zł). 

– Hulajnogi w pierwszej kolejności powinny zostać zaparkowane w miejscach do tego przeznaczonych, czyli najprawdopodobniej będą to dedykowane miejsca parkingowe stworzone przez miasto. Natomiast w wypadku, kiedy takich miejsc nie ma, należy zostawić hulajnogę na chodniku od zewnętrznej strony, jak najdalej od jezdni, i ustawiać je jedna za drugą, równolegle do pasa drogowego, żeby zajmowały jak najmniej części chodnika – mówi Borys Pawliczak. – To dobre posunięcie ze strony ustawodawcy, które daje jasność użytkownikom, operatorom i miastu, jak zachowywać się w sytuacjach, gdy hulajnogi stoją niezgodnie z przepisami.

Nowa ustawa wprowadza opłatę za usunięcie z drogi hulajnogi elektrycznej i parkowanie na parkingu strzeżonym. Stawka ma wynieść – podobnie jak w przypadku rowerów i motorowerów – 118 zł za odholowanie i 22 zł za każdą dobę przechowywania. Przewidziano również mandaty m.in. za korzystanie z telefonu podczas jazdy czy jazdę pod wpływem alkoholu. 

Kolejny istotny zapis dotyczy maksymalnej prędkości poruszania się hulajnogą elektryczną, która nie może przekroczyć 20 km/h.

– Uważamy ten zapis za bardzo restrykcyjny, ponieważ w większości krajów europejskich ta maksymalna prędkość jest nieco wyższa, na poziomie 25 km/h. To nie wydaje się wielką różnicą, natomiast według użytkowników różnica w samym wrażeniu z jazdy jest jednak kolosalna – wyjaśnia ekspert. – Jednym z miejsc, po których można poruszać się hulajnogami elektrycznymi, są drogi z ograniczeniem prędkości do 30 km/h i w takim miejscu 10 km różnicy między pojazdami może już stwarzać pewne zagrożenie. W przypadku korzystania z drogi dla rowerów taka różnica nie wpływa na to, na ile bezpiecznie będą czuli się np. rowerzyści, którzy za pomocą siły mięśni mogą rozwijać podobne prędkości. Przepisy ograniczają też maksymalną prędkość rowerów elektrycznych do 25 km/h, stąd uważamy, że do tej kwestii ustawodawca podszedł bardzo restrykcyjnie.

Menadżer generalny Dott ocenia jednak, że – z tym jednym wyjątkiem – nowelizacja jest korzystna, powinna uregulować ten segment rynku i przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

Nie widzimy potrzeby ani konieczności, by każdy użytkownik e-hulajnogi musiał być ubezpieczony, jeśli tego nie chce, natomiast samo wprowadzenie przepisów i rozpoznanie hulajnogi elektrycznej jako pojazdu daje mu możliwość, by takie ubezpieczenia uzyskać. Do tej pory nie każdy ubezpieczyciel, a właściwie prawie żaden w Polsce nie oferował takiego ubezpieczenia, z którego czy użytkownik, czy operator mógł skorzystać. Dzięki nowym przepisom powstaje nowy rynek na to, by wprowadzić dodatkowe usługi zapewniające większe bezpieczeństwo – ocenia Borys Pawliczak.

Komunikat (c) Newseria Biznes



WSZYSTKIE BIZNES PRĘDKOŚCI KMH HULAJNOGI DLA ROWERÓW ELEKTRYCZNYCH TRANSPORTU ELEKTRYCZNE PORUSZAĆ HULAJNÓG BORYS PRĘDKOŚĆ GENERALNY ELEKTRYCZNEJ KORZYSTAĆ CHODNIKU LIFESTYLE NEWSERIA

Oprócz tej wiadomości Koniec z rozrzuconymi po chodniku e-hulajnogami. Będzie też ograniczenie prędkości dla ich użytkowników warto, abyś przeczytał najnowsze informacje na portalu dla przedsiębiorców Kolumna24 dotyczące innowacyjnych rozwiązań i prowadzenia firmy, połączonych z wiadomościami gospodarczymi.

Pasaż handlowy Kolumna24 dla czytelników wiadomości Koniec z rozrzuconymi po chodniku e-hulajnogami. Będzie też ograniczenie prędkości dla ich użytkowników!


Od teraz masz dostęp do pasażu handlowego Kolumna24 z wyselekcjonowanymi produktami z różnych sklepów internetowych! Bogaty asortyment produktów w jednym miejscu z różnych kategorii, dostępnych do kupienia przez internet z dostawą prosto do domu.

Fitness Cardio
Łazienka + Sypialnia
Dom I Ogród
Ona
Odzież
Sporty
Dom I Ogród
Fitness Cardio
Dekoracje + Akcesoria


ELEKTRONIKA DOM I OGRÓD SPRZĘT SPORT OBUWIE ODZIEŻ ZABAWKI SURVIVAL IT ZDROWIE I URODA AGD MOTOCYKLE RANKINGI

Co warto przeczytać oprócz Koniec z rozrzuconymi po chodniku e-hulajnogami. Będzie też ograniczenie prędkości dla ich użytkowników w serwisie Kolumna24?


Oprócz istotnej depeszy Koniec z rozrzuconymi po chodniku e-hulajnogami. Będzie też ograniczenie prędkości dla ich użytkowników, w portalu informacyjnym Kolumna24, przeczytasz kilkanaście najnowszych wiadomości z kraju i ze świata opublikowanych tylko dzisiejszego dnia! Ponadto w serwisie informacyjnym Kolumna24 publikowanych są setki artykułów tematycznych przygotowanych nie tylko w formie depeszy jak Koniec z rozrzuconymi po chodniku e-hulajnogami. Będzie też ograniczenie prędkości dla ich użytkowników!


Sąd: 1,5 roku więzienia dla b. senatora Józefa Piniora i jego asystenta skazanych za korupcję

Niedzielski: 10 mln maseczek będzie przekazanych do regionu pomorskiego; 5 mln - do warmińsko-mazurskiego

Niedzielski: trzecia fala się rozpędza, podjęto decyzję o uruchomieniu szpitali tymczasowych w 9 województwach

1,5 roku więzienia za korupcję dla Józefa Piniora, b. senatora z klubu PO

Ponad 3,4 mln szczepień przeciw COVID-19; w tym 1,2 mln drugą dawką

Mabion ma umowę z Novavax na transfer technologii dot. produkcji szczepionki

Pożyczka długoterminowa nie tylko w banku. Zobacz, jak łatwiej i nie drożej pozyskać pieniądze

Wyprzedaż części motoryzacyjnych do przyczep samochodowych 2020/2021

Co wyróżnia niemieckie środki czystości?

Anna Nowak-Ibisz o programie „Patent na dom”: Dla Krzysztofa trudne do zaakceptowania było to, że jest u mnie w programie. Myślał, że jestem jego asystentką

Policja KMP Piotrków Trybunalski wiadomości: Był tak pijany, że zasnął przed przejazdem kolejowym

Niemcy: Lockdown zostanie przedłużony do 28 marca, ale w lżejszej wersji

Gigantyczny awans polskiej administracji w światowym rankingu cyfryzacji. Co najmniej 50% urzędów ma już wdrożone e-usługi

Łódź: Absurdalne decyzje wojewody łódzkiego w momencie trzeciej fali pandemii

Policja KPP Wieluń wiadomości: Uwaga! oszuści wyłudzają dane kart płatniczych



Wiadomości bełchatowski Wiadomości brzeziński Wiadomości kutnowski Wiadomości opoczyński Wiadomości pabianicki Wiadomości pajęczański Wiadomości piotrkowski Wiadomości poddębicki Wiadomości radomszczański Wiadomości rawski Wiadomości sieradzki Wiadomości skierniewicki Wiadomości tomaszowski Wiadomości wieluński Wiadomości wieruszowski Wiadomości zduńskowolski Wiadomości zgierski Wiadomości łaski Wiadomości łęczycki Wiadomości Łódź Wiadomości łódzki wschodni Wiadomości łowickiWiadomości Aleksandrów Kujawski aleksandrowski Wiadomości Augustów augustowski Wiadomości Bartoszyce bartoszycki Wiadomości Będzin będziński Wiadomości Biała Podlaska bialski Wiadomości Białobrzegi białobrzeski Wiadomości Białograd białogardzki Wiadomości Ustrzyki Dolne bieszczadzki Wiadomości Bochnia bocheński Wiadomości Bolesławiec bolesławiecki Wiadomości Brzeg brzeski Wiadomości Busko-Zdrój buski Wiadomości Bytów bytowski Wiadomości Chodzież chodzieski Wiadomości Gorzów Wlkp. gorzowski

W treści artykułu mogą zostać wyświetlone linki afiliacyjne dla wybranych produktów, za pośrednictwem których możesz dokonać zakupów w wybranym sklepie internetowym. W momencie przeglądania ofert nie ponosisz żadnych kosztów. Dokonanie zakupów u naszego partnera pozwala rozwijać serwis informacyjny Kolumna24.

 
Pasaż handlowy 24h ›
Bogata oferta e-commerce. 500 000 towarów w jednym miejscu. Dostawa do domu.

Dbaj o zdrowie swoje i swoich bliskich. Zamawiaj przez internet i zostań w domu!
Sklepy online
Wiadomości Newsroom Wybory2023 Łódź Sieradz Zdrowie Biznes

Biznes i finanse Waluty Innowacje Finanse osobiste Pozycjonowanie

Zakupy i oferty Zegarki Komputery gamingowe Dom i ogród Survival Zdrowie i uroda

Przyczepy samochodowe Magazyn o przyczepach Regiony sklep Caravaning

Apteki Apteki Łask Apteki Sieradz Apteki Łódź Apteki Pabianice Apteki Tomaszów Mazowiecki

Polityka prywatności Regulamin serwisu Artykuły Kategorie Produkty Regiony Kontakt

YouTube Facebook Twitter

© 2021 Kolumna24.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone!
redakcja@kolumna24.pl
Kolumna
24
•   Wybory2023   •   Sport •   Meble •   Zdrowie i uroda •   Survival •   Regiony •   Przyczepy•   Zakupy •   Firmy Wiadomości •   Menu  •   Zakupy  Region