WIADOMOŚCI//KOLUMNA24

Dotkniętą kryzysem branżę transportową czeka kolejne wyzwanie. Parlament Europejski będzie w lipcu głosować nad pakietem mobilności

Marcin Jankowski  •  21/Maj/2020 (09:06)
Pandemia SARS-CoV-2 wpływa na pogorszenie kondycji sektora transportu drogowego, a przewoźnicy będą odczuwać jej skutki jeszcze w nadchodzących miesiącach. Kolejne obciążenie pojawi się już niedługo w postaci tzw. pakietu mobilności. Parlament Europejski będzie głosować nad nowymi przepisami w lipcu, a w ciągu 20 dni od ich przyjęcia zaczną obowiązywać pierwsze zmiany. Firmy transportowe mają więc raptem kilka tygodni, żeby się do nich przygotować.
Kolumna24.pl Dotkniętą kryzysem branżę transportową czeka kolejne wyzwanie. Parlament Europejski będzie w lipcu głosować nad pakietem mobilności© Zdjęcie: (c) Newseria

Dotkniętą kryzysem branżę transportową czeka kolejne wyzwanie. Parlament Europejski będzie w lipcu głosować nad pakietem mobilności


Rodzimi przewoźnicy podczas zbliżających się wakacji będą nie tylko starali się wychodzić z trudnej sytuacji spowodowanej koronawirusem, lecz także napotkają kolejne przeszkody. Jedną z nich będą zmiany w przepisach dotyczących czasu pracy związane z pakietem mobilności – mówi agencji Newseria Biznes Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń INELO.

Transport to jedna z branż, w którą pandemia koronawirusa i związane z nią ograniczenia uderzyły najmocniej. W związku z sytuacją epidemiologiczną międzynarodowy transport pasażerski zamarł niemal całkowicie. Z kolei sytuację przewoźników towarów pogarszały wzmożone kontrole na granicach, wielokilometrowe korki oraz zamknięte fabryki i zakłady produkcyjne. Pandemia SARS-CoV-2 wpłynęła więc na pogorszenie kondycji sektora transportu drogowego, a przewoźnicy będą odczuwać jej skutki jeszcze w nadchodzących miesiącach. Kolejne obciążenie pojawi się już za kilka miesięcy w postaci pakietu mobilności, który Rada UE oficjalnie zatwierdziła w drugim tygodniu kwietnia.

Według najbardziej prawdopodobnego scenariusza już na przełomie lipca i sierpnia wejdą w życie pierwsze zmiany związane z pakietem mobilności. Będzie to m.in. obowiązkowy powrót kierowcy do siedziby firmy lub do domu na przynajmniej 45 godzin co cztery albo – w szczególnych sytuacjach – co trzy tygodnie. Dodatkowo wprowadzane przepisy nie są precyzyjne i pozwalają na wiele różnych interpretacji przez służby kontrolne, co nie wpływa dobrze na gwarancję bezpieczeństwa prowadzenia firmy w takiej sytuacji – mówi Mateusz Włoch.

Ministrowie transportu Polski, Litwy, Łotwy, Węgier, Bułgarii, Rumunii oraz Malty i Cypru apelowali o wstrzymanie prac nad pakietem, argumentując, że obecna sytuacja różni się od realiów z 2015 roku, kiedy rozpoczęto prace nad nowymi przepisami, a założenia pakietu będą wymagać zmian po zakończeniu obecnego kryzysu.

Mimo apeli branży i państw członkowskich Rada UE przegłosowała jednak nowe przepisy w pierwszym czytaniu (przy sprzeciwie dziewięciu państw, w tym Polski). Teraz pakiet musi zostać przyjęty przez Parlament Europejski w drugim czytaniu.

Najprawdopodobniej ostatnie głosowanie dotyczące Pakietu Mobilności w Parlamencie Europejskim odbędzie się w lipcu tego roku – mówi ekspert INELO.

Jeżeli PE przyjmie jakiekolwiek poprawki do pakietu mobilności, wróci on do dalszych prac w Radzie UE, a państwa członkowskie będą mieć na nie trzy miesiące. Jednak jeśli europosłowie przyjmą nowe przepisy bez poprawek, wówczas procedura legislacyjna zostanie zakończona. Po 20 dniach od opublikowania aktów prawnych wejdą w życie pierwsze przepisy, dotyczące m.in. czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców (z wyjątkiem specjalnych terminów dla tachografów). Dla rozporządzenia o dostępie do rynku i dyrektywy o delegowaniu kierowców przewidziano półtoraroczny okres przejściowy.

– To oznacza, że po 18 miesiącach od wejścia w życie przepisów pakietu mobilności zacznie też obowiązywać ogromna zmiana dotycząca obowiązkowego powrotu ciężarówki do kraju co osiem tygodni. Zaostrzone zostaną również zasady kabotażu oraz wprowadzone zostaną nowe, duże zmiany w zasadach delegowania kierowców – mówi Mateusz Włoch.

Budzi to kontrowersje wśród przewoźników, którzy wskazują, że – jeśli regulacje wejdą w życie w obecnym kształcie – spowoduje to wzrost kosztów i obciążeń administracyjnych, a po UE będą jeździć puste ciężarówki bez ładunków, niepotrzebnie emitując CO2. Nowym regulacjom od początku sprzeciwiają się państwa Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polska.

Nowe przepisy będą problematyczne dla przewoźników, a w połączeniu z gospodarczymi konsekwencjami pandemii SARS-CoV-2 mogą obniżyć konkurencyjność branży. Ekspert INELO podkreśla, że firmy transportowe mają raptem kilka miesięcy, żeby przygotować się do tych zmian.

Jednym słowem będzie dużo trudniej prowadzić działalność w zakresie transportu międzynarodowego. Dlatego już teraz warto zacząć przygotowania i reorganizację przedsiębiorstw, żeby wyjść obronną ręką z zamieszania, które powstanie po przyjęciu pakietu mobilności, i żeby polskie firmy nie straciły znaczenia na europejskim rynku przewozów międzynarodowych – mówi Mateusz Włoch.

Według portalu Statista („Size of the road freight market in Europe from 2010 to 2019”) europejski rynek towarowego transportu drogowego w 2018 roku był wart 341,5 mld euro, a w 2019 roku miał urosnąć do 355,1 mld euro. Polska miała największy udział w całkowitej liczbie tonokilometrów drogowego transportu towarowego przypadający na państwa członkowskie UE w 2017 roku, a wkład branży transportowej w polską gospodarkę sięga ok. 7 proc. Według prognoz w Polsce przychody branży transportu drogowego towarów mają wzrosnąć z 32,5 mld dol. w 2018 roku do 37,7 mld dol. w 2023 roku (Statista, „Industry revenue of freight transport by road in Poland from 2011 to 2023”). 

Komunikat (c) Newseria Biznes

SKLEP

Neptun Nordica N13-263 2 kps [GN156] przyczepka samochodowa

6280.00 zł/1 produkt dostępny

Neptun Rustik N7-263 rt [GN158] przyczepka samochodowa

2900.00 zł/2 produkty dostępne

Neptun Rustik N7-236 rt [GN99] przyczepka samochodowa

2650.00 zł/1 produkt dostępny
Wszystkie przyczepy...
POPULARNE
Relacja›  Koronawirus w łódzkim! Relacja z sytuacji w regionie Łodzi i okolic
›  Noszenie maseczek a astma i POChP
›  Wojsko uruchomi kolejne punkty testów na koronawirusa
›  Lato nad Bałtykiem - jak przyciągnąć i przyjąć turystów głowią się samorządy
›  W Singapurze 642 nowe zakażenia koronawirusem, w Indonezji - ponad 900
›  Holandia: 176 nowych infekcji i 23 kolejne zgony z powodu Covid-19
›  Czy mleko szkodzi?
›  Hiszpania: od soboty na Covid-19 zmarło 70 osób
›  Pierwszy raz. U 60 proc. młodych jest z miłości
›  Alergia: na co uważać u dzieci
›  Emilewicz: przepisy tarczy dla samorządów być może już na początku czerwca
›  Autyzm jest piękny
›  Dieta bez nabiału prowadzi do niedoborów wapnia?
›  Fakty o badaniach słuchu u noworodków
›  Meksyk - resort zdrowia: 2973 przypadki zakażenia koronawirusem w ciągu doby
›  RZS: wywary i zupy na kościach i mięsie zakazane
›  Jest sposób na wczesne wykrycie raka
›  Kalisz: Dom Pomocy Społecznej bez kwarantanny
›  Chcesz mieć dzieci?
›  Trzy podpowiedzi do rozmowy o szczepionkach
›  Siedem mało skutecznych sposobów na przeziębienie
›  Wszyscy mamy jakieś mutacje genetyczne
›  Niebezpiecznie zdrowa dieta
›  Pies najlepszym przyjacielem babci i dziadka?
›  Białoruś: kolejny dobowy przyrost zakażeń Covid-19 powyżej 900 przypadków
›  MAP: 11,5 mln zł na walkę z koronawirusem
›  Kanada: wywiad o próbach kradzieży informacji o badaniach związanych z Covid-19
›  Słowacja: granice nadal zamknięte; otwarte galerie handlowe, restauracje i kina
›  Holandia: 198 nowych infekcji i 33 kolejnych zgonów z powodu Covid-19
›  SGSP: w izolacji pozostaje jeszcze tylko jeden podchorąży zakażony koronawirusem
›  Nasiona chia i jogurt to nielegalne połączenie
›  Szczepienia: coraz większy galimatias w głowach?
›  PIE: nadmierne poleganie na ratingach w dobie pandemii wymaga przemyślenia
›  Niemcy: 638 nowych zakażeń koronawirusem i 42 zgony w ciągu ostatniej doby
›  Bp Solarczyk o sakramencie bierzmowania w dobie epidemii
›  Portugalia: rekordowy wzrost liczby ozdrowieńców
›  Ukraina: lekarzy z Donbasu chcą wysłać do walki z Covid-19 w Rosji
›  Ekspert: właściwie leczone alergia i astma nie zwiększają ryzyka COVID-19
›  Niemcy: 460 nowych zakażeń koronawirusem, 27 osób zmarło
›  MZ: 236 nowych zakażeń koronawirusem, ponad 20 tys. zakażonych; jedna osoba zmarła
›  Śląskie: kilkadziesiąt nowych przypadków koronawirusa wśród górników
›  Co lekarz sprawdzi u Twojego noworodka?
›  Rzuć palenie – zyskasz zdrowie i górę pieniędzy!
›  Portugalscy lekarze: rząd nie przetestował na koronawirusa wszystkich pracowników medycznych
›  Żywiecki Famed uruchomił nową linię produkcyjną łóżek szpitalnych
›  Francja: najniższy dobowy wzrost zakażeń od początku kwarantanny
›  Włochy: Opłata Covid dodawana do rachunków
›  Niemcy: Turyngia planuje poluzować restrykcje związane z pandemią
›  Włochy: 50 kolejnych zgonów, ale to niepełny bilans
›  Wzrok dziecka powinien być skontrolowany już w 2.-3. roku życia
TAGI
Wszystkie Biznes mobilności pakietu transportu przepisy  mówi firmy drogowego kolejne mld europejski zmiany branży mateusz w życie pierwsze
OPINIE
Napisz opinię do artykułu tylko jako zalogowany użytkownik!
Wcześniej możesz Założyć konto i Zalogować się
Łask Wiadomości Pogoda Łask Magazyn Ogłoszenia #ŁódzkieDni Wybory2023 WyboryUE

Motoryzacja Poradniki motoryzacja Zdrowie Poradniki zdrowie Szpitale łódzkie

Przyczepy sklep Biznes Części i akcesoria Rowery wynajem

Ogłoszenia praca Zawody praca Ogłoszenia samochody

Tagi Pomoc Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt

YouTube Facebook Twitter Discord

© 2020 Kolumna24.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone!
redakcja@kolumna24.pl
Kolumna
24
Konto @  Ogłoszenia ☈ 
Sklep przyczepy samochodowe moto części akcesoria do kupienia Kolumna24
REKLAMA