PRZYCZEPY SAMOCHODOWE

Instrukcja obsługi i eksploatacji przyczep lekkich Neptun

Marcin Jankowski  •  26 kwietnia 2017 (11:29)
Przyczepa samochodowa lekka Neptun spełnia normy polskie i europejskie oraz odpowiada przepisom ruchu drogowego. Bezpieczeństwo własne oraz innych użytkowników dróg zobowiązuje do utrzymania pojazdu ciągnącego i przyczepy w należytym stanie. W tym celu proponujemy kilka rad dobrego użytkowania i konserwacji. Przestrzeganie tych zasad jest warunkiem bezawaryjnej, prawidłowej i bezpiecznej pracy przyczepy. Niestosowanie się do instrukcji obsługi może prowadzić do wygaśnięcia gwarancji.
Instrukcja obsługi i eksploatacji przyczep lekkich Neptun
Zdjęcie: © Kolumna24/Sprzedaż Przyczep Samochodowych   

Przyczepy Samochodowe: czynności przed rozpoczęciem jazdy oraz użytkowanie na co dzień


Doczepianie. Przyczępę należy przyczepić do zaczepu kulowego samochodu. Proszę przymocować linkę zabezpieczającą. Linka nie powinna być zaczepiona bezpośrednio za kulę haka holowniczego a zamocowana do osobnego uchwytu uniemożliwiającego odłączenie się linki od pojazdu ciągnącego w razie odczepienia się przyczepy w czasie jazdy. Upewnić się, czy przyczepa jest prawidłowo zaczepiona do haka holowniczego pojazdu ciągnącego. Uchwyt zaczepu kulowego powinien znajdować się w pozycji poziomej. Zapadka blokady dźwigni powinna być w pozycji "zabkowoana". Dokonać ręcznej próby odczepienia dyszla od haka holowniczego celem sprawdzenia odpowiedniego zamocowania zaczepu kulowego. Połączyć wtyczkę przyczepy z gniazdkiem zaczepu kulowego. Podczas rozłączania nie ciągnąć za przewód. Przed kazdą jazdą należy podnieść maksymalnie koło podporowe.

Kontrola świateł. Prosimy upewnić się, że oświetlenie funkcjonuje prawidłowo. Oświetlenie powinno być zostać sprawdzone z podłączoną przyczepą. Błędy w funkcjonowaniu mogą zostać sprawdzone za pomocą odpowiedniego urządzenia lub drugiego pojazdu.

Możliwe źródła błędów przy przyczepie:

- wtyczka (główna lub do lamp zespolonych) nie została prawidłowo podłączona z gniazdkiem
- wtyczka (główna lub do lamp zespolonych) jest zabrudzona
- kabel wtyczki jest skorodowany lub wyrwany
- uszkodzone żarówki
- styki w oświetleniu są skorodowane w wyniku zawilgocenia: proszę przeczyścić styki

Możliwe źródła błędów w pojeździe:

- defekt gniazda do wtyczki: prosimy o zlecenie sprawdzenia w warsztacie
- w przypadku niektórych samochodów instalacja elektryczna jest tak zbudowana, iż dochodzi do przepalenia bezpieczników. Zdarza się to, gdy zostaje włączony kierunkowskaz. Prosimy o sprawdzenie instalacji elektrycznej w odpowiednim warsztacie i zamontowanie mocniejszego bezpiecznika.
- szczegółowy opis połączenia instalacji wszystkich modeli przyczep znajduje się na schemacie elektrycznym na ostatniej stronie instrukcji. Zawiera on wyszczególnione wszystkie elementy tworzące instalację elektryczną w przyczepkach lekkich Neptun.

Dokręcanie śrub mocujących koła. Przed rozpoczęciem jazdy prosimy skontrolować czy śruby mocujące koła są dokręcone i ewentualnie dokręcić je kluczem dynamometrycznym. Ważne jest, żeby dokręcać śruby mocujące koła co 500 km. Dochodzi do zużycia powłoki piast i felgi i może dojść do poluzowania śrub. Z tego względu nie należy zapominać o ich dokręcaniu.

Prawidłowy załadunek. Informacja odnośnie ładowności przyczepy znajdą Państwo w dokumentach rejestracyjnych przyczepy. Podczas jazdy z przyczepą ważne jest, ażeby nie przekroczyć ładowności przyczepy. Podczas załadunku przyczepy należy rozmieścić ciężar równomiernie, tak żeby nacisk na zaczep kulowy samochodu wyniósł około 25 kilogramów, a przede wszystkim, aby nie przekraczał maksymalnego nacisku podanego na obudowie zaczepu kulowego.

Przeciążenie lub nieprawidłowe rozłożenie ciężaru mogą mieć katastrofalne skutki i prowadzić do unieważnienia rozszczenia reklamacyjnego:

- przeładowanie w przedniej części może prowadzić do złamania dyszla
- przeładowanie w tylnej części może wprowadzić przyczepę w drgania (poślizg)
- przekroczenie ładowności może spowodować uszkodzenie opon, osi i łożysk koła

W przyczepie do przewozu motocykli stosować następującą zasadę: jeśli przewozimy dwa motocykle umieszczamy je w szynach bocznych występujących standardowo w przyczepie. Jeśli przewozimy jeden motor musimy szynę, na której chcemy umieścić motocykl przemontować z pozycji bocznej na środek ramy (są tam już fabrycznie wykonane otwory).

W przyczepie do przewozu motocykli załadunku możemy dokonać na dwa sposoby używając do tego specjalnego podjazdu lub bez niego (drugi sposób jest jednak niezalecany przez producenta przyczepy).

Załadunek motocykli wykonywać przy przyczepie zaczepionej do samochodu. Zdjąć podjazd dodatkowy i włożyć go w otwory szyny nośnej. Załadować w ten sposób jeden a następnie drugi motor. Jeśli przewozimy dwa motory wjeżdżamy na szyny nośne zamontowane fabrycznie. Jeśli przewozimy jeden motor wjeżdżamy nim na szynę wcześniej przełożoną na środek przyczepy. Wykorzystując uchwyty znajdujące się na ramie przyczepy odpowiednio unieruchomić przy pomocy pasów załadowane motory.

Pamiętaj po załadunku, aby założyć zawleczki zabezpieczające podjazd i dyszel. Dobrze dokręcić szyny nośne w razie ich przemieszczania.

Prawidlowe zabezpieczenie ładunku. Ładunek powinien być przymocowany na przyczepie tak, aby uniemożliwić jego przesuwanie się. Ładunki takie jak piasek, ziemia, liście, kamienie itd. nakryć siatką lub umieścić w odpowiednich opakowaniach. Unikać gwałtownych przyśpieszeń i hamowań. Upewnić się czy ubezpieczenie pojazdu obejmuje przyczepę i ładunek.

Nie zaleca się jazdy z otwartą przednią, tylną burtą lub niezabezpieczonym pojazdem. Przed każdym użytkowaniem sprawdzić czy burta lub podjazd jest dobrze zamknięta i zabezpieczona zawleczką. Sprawdzić połączenie dyszla ze skrzynią czy jest prawidłowo zabezpieczone zawleczką. W przyczepie do przewozu łodzi sprawdzić dokręcenie tylnej belki oświetlenia. W gamie moto unieruchomić przewożone motocykle za pomocą pasów do specjalnych uchwytów w ramie przyczepy i pamiętać po załadunku, aby założyć zawleczki zabezpieczające podjazd i dyszel.

Kontrola opon i ciśnienia w oponach. W przyczepach stosowany jest jeden typ ogumienia - bezdętkowy. Opony te można poznać po zapisie TUBELESS znajdującym się na oponie. Obsługa przez użytkownika takich opon ogranicza się jedynie do dopompowania ich do ciśnienia nominalnego. Różne typy opon wymagają różnego ciśnienia. Prawidłowe ciśnienie dla danego typu znajdą Państwo poniżej:

Typ opony: 4.8 x 8
Ciśnienie ekonomiczne: 4,0 bar

Typ opony: 4.5 x 10
Ciśnienie ekonomiczne: 4,3 bar

Typ opony: 5.00 x 10
Ciśnienie ekonomiczne: 3,5 bar

Typ opony: 145/70 R13
Ciśnienie ekonomiczne: 3,0 bar

Typ opony: 155/70 R13
Ciśnienie ekonomiczne: 2,5 bar

Typ opony: 165/70 R13
Ciśnienie ekonomiczne: 2,5 bar

Ciśnienie podane jest dla użytkownika przyczepy o maksymalnym załadunku. Podczas upałów lub w czasie jazdy na autostradzie zaleca się zwiększenie ciśnienia o 0,2 bar. Kontrolować zawsze na zimnym ogumieniu.

Naprawa opony bezdętkowej we własnym zakresie jak zdejmowanie, uszczelnianie płynami, wyjmowanie przedmiotów, które wbiły się w oponę, jest niedopuszczalna. W przypadku przebicia tego typu opony i pozostawieniu w niej np. gwoździa, należy oponę dopompować, a jeżeli to nie pomaga wymienić całe koło i udać się do stacji obsługi w celu naprawy uszkodzonej opony. Bieźnik opony należy sprawdzać wyłącznie na zimnym ogumieniu.

Jeżeli przyczepa ma być unieruchomiona przez dłuższy czas należy postawić ją pionowo. W ten sposób unikną Państwo obciążenia, które mogłoby spowodować odkształcenie opon. Światło słoneczne zwiększa także zagrożenie szybszego starzenia się.

Lusterka boczne samochodu. Pojazd holujący musi być wyposażony w lusterko wsteczne zewnętrzne prawe w celu dokładnej obserwacji przyczepy. W przypadku, gdy szerokość przyczepy jest większa od szerokości samochodu należy wyposażyć go w lusterka zewnętrzne na wysięgnikach.

Przyczepa w swoim standardowym wyposażeniu nie posiada koła zapasowego ani podnośnika. Należy upewnić się, czy pojazd holujący wyposażony jest w koło zapasowe tego samego typu co przyczepa. Jeżeli nie, to zaleca się wyposażenie przyczepy w odpowiednie koło wraz ze specjalnym uchwytem umożliwiającym przewóz tego koła na przyczepie oraz w podnośnik umożliwiający dobre podnoszenie przyczepy. Wszystkie czynności związane z usuwaniem usterek wykonywać w rękawicach ochronnych.
Lokalizacja Centrum Przyczep na mapie:
#obsługa #eksploatacja #użytkowanie #przyczepy #instrukcja #opony #koła #zaczepianie #samochód #elektryka #pomoc #neptun
Przyczepy Samochodowe: Pielęgnacja i Konserwacja Pojazdu
PRZYCZEPY SAMOCHODOWE

Przyczepy Samochodowe: Pielęgnacja i Konserwacja Pojazdu

przyczepy samochodowe na OLX nowe lekkie sprzedaz
PRZYCZEPY SAMOCHODOWE

Przyczepy Samochodowe na OLX: nowe lekkie pojazdy do transportu

wypozyczalnia przyczep samochodowych i lawety w lasku
PRZYCZEPY SAMOCHODOWE

Wypożyczalnia Przyczep Samochodowych i Lawety w Łasku i okolicy

Przyczepki Samochodowe: przewóz materiałów zgodnie z prawem
PRZYCZEPY SAMOCHODOWE

Przyczepki Samochodowe: przewóz materiałów zgodnie z prawem

WSZYSTKIE WIADOMOŚCI
O serwisie Prywatność Regulamin Mapa serwisu
© 2015 - 2017 KOLUMNA24. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Napisz e-mail redakcja@kolumna24.pl lub zadzwoń +48 696 426 746!
KOLUMNA24