Jak zarabiać na własnej stronie internetowej dzięki reklamom?

Marcin Jankowski, 15.03.2017 23:44
Dzięki stronie internetowej możemy informować naszych czytelników o przeróżnych wydarzeniach, pisać na interesujące tematy i doradzać w wielu sprawach. Każdy serwis może być prowadzony hobbistycznie ale także może stanowić źródło dodatkowych pieniędzy kiedy zdecydujemy się zarabiać na własnej stronie internetowej. To wcale nie jest aż tak trudne jakby się mogło wydawać ale czeka przed nami kilka ważnych kwestii do rozwiązania, o których każdy początkujący przedsiębiorca internetowy powinien wiedzieć.

Jak mogę zarabiać na własnej stronie internetowej?


Takie pytanie zadaje wiele osób, które nie do końca wiedzą na jakich zasadach funkcjonuje mechanizm monetyzacji serwisu internetowego. W dalszej części artykułu dowiesz się jaką sieć reklamową wybrać i jak one funkcjonują na rynku a przede wszystkim jak na nich zarabiać. Nasza przyszła strona internetowa to przede wszystkim dziesiątki artykułów w wybranej przez nas ściśle określonej tematyce. Przykładowo mogą to być finanse a konkretnie pożyczki internetowe lub tak jak ta strona, publikowane są tutaj artykuły poświęcone marketingowi w wyszukiwarce a w szczególności pozycjonowaniu stron w Google. Dzięki temu czytelnicy, którzy odwiedzają moją stronę zainteresowani są rozwijaniem umiejętności promocji w internecie.

Publikując artykuły związane na dany temat, poznaję swoich czytelników i tworzę społeczność osób zainteresowanych pozycjonowaniem. Zachęcam ich do komentowania, obserwowania treści na profilach społecznościowych oraz zapisywania się na newsletter. Im więcej czytelników zacznie odwiedzać moją stronę internetową tym większe zyski będzie ona generowała.

Jak mogę zmonetyzować ruch na mojej stronie? Po pierwsze umieszczając reklamy w wybranych miejscach. Mogą to być banery, reklamy kontekstowe jak AdSense, płatne treści, artykuły sponsorowane lub programy partnerskie.

Reklama AdSense dla początkujących przedsiębiorców


Na początku zajmijmy się reklamami AdSense, sieci reklamowej stworzonej przez Google. Dla największej wyszukiwarki internetowej na świecie reklamy AdSense to główne źródło przychodu. Tak naprawdę Google zarabia nie na swoim flagowym produkcie jakim jest wyszukiwarka a właśnie na reklamach, w dodatku umieszczanych na cudzych stronach internetowych.

Czy na AdSense da się zarobić? Tak ale wymaga to od nas zaangażowania w przygotowanie ciekawej strony internetowej, która będzie przyciągała czytelników. AdSense to reklamy wyświetlane w boksach o określonych rozmiarach. Mogą to być reklamy tekstowe lub graficzne w zależności od wcześniejszej konfiguracji. Obecnie reklamy w sieci AdSense dostosowują się automatycznie do treści strony internetowej oraz do zainteresowań użytkowników. Zatem tworząc stronę internetową o tematyce finansowej w większości przypadków będą wyświetlały reklamy związane tematycznie z finansami.

Wydawca zarabia wtedy kiedy czytelnik danej strony kliknie w daną reklamę. Stawka uzależniona jest od wartości słowa kluczowego a ogólnie mówiąc od tematyki serwisu internetowego. Im więcej reklamodawców jest zainteresowanych wykupieniem reklamy dla danego słowa kluczowego tym więcej muszą zapłacić a tym samym takie słowo ma większą wartość.

Przykładowo słowa kluczowe związane z finansami jak kredyt bankowy, konta bankowe czy pożyczki internetowe to dobrze płatne słowa kluczowe a tym samym opłaca się tworzyć strony związane tematycznie właśnie z nimi. Minusem tego jest, że dla dobrze płatnych słów kluczowych oraz kategorii tematycznych istnieje wiele podobnych serwisów, które liczą również na to, że dużo zarobią. Większa konkurencja oznacza automatycznie więcej pracy przy pozycjonowaniu naszej strony internetowej.

Dlatego tak ważne jest znalezienie sobie niszy tematycznej. Nisza tematyczna to takie słowa kluczowe, które są wysoko płatne a wpisując je w wyszukiwarkę okazuje się, że jest bardzo mała konkurencja. Oprócz odpowiedniej tematyki serwisu, w przypadku AdSense, ważne jest także dobre umiejscowienie reklam w strukturze serwisu internetowego. Są takie miejsca gdzie użytkownicy jakby z automatu klikają w te reklamy. Tutaj nie ma jednak jednej recepty i nie da się od razu powiedzieć, które miejsca przynoszą najlepsze zyski. Aby to sprawdzić wydawcy często testują osadzanie reklam AdSense na stronie, zmieniając ich pozycję do momentu aż CTR osiągnie zadowalający ich poziom. CTR to procentowy wskaźnik klikalności w reklamy. Przyjęło się, że zadowalający wskaźnik powinien wynosić minimum 5%.

Największy zysk na reklamach na stronie internetowej


Już wiesz, że największy zysk na reklamach na swojej stronie osiągniesz wtedy kiedy znajdziesz niszę tematyczną gdzie będą wysoko płatne słowa i mała konkurencja. W praktyce oznacza to, że trzeba szukać takich kategorii gdzie jest dużo reklamodawców. Można to łatwo sprawdzić wykorzystując wspomnianą wyszukiwarkę Google. Wystarczy wpisać dowolne słowo kluczowe i zobaczyć ile reklam jest wyświetlanych w SERPach przed wynikami naturalnymi. Im więcej takich pozycji tym większe szanse, że dane frazy są wysoko płatne.

Jednak wysoka płatność za słowa kluczowe często nie idzie w parze z ich popularnością. Warto także znaleźć taką tematykę, na którą będzie spore zainteresowanie czytelników. Bo co z tego, że dana fraza kosztuje 50 złotych czy nawet 100 złotych jeśli wyszukiwana jest jedynie kilkaset razy w miesiącu i to też nieregularnie... Dlatego tak ważne jest na samym początku znalezienie odpowiedniej tematyki serwisu internetowego w dodatku abyśmy mieli jeszcze cokolwiek do powiedzenia...

Program AdSense jest tylko jedną z wielu metod na zarabianie ale na pewno nadaje się dla osób, które prowadzą niewielkie strony internetowe. Chociaż jest pewna grupa wydawców, która specjalizuje się w tworzeniu tylko stron pod ten program reklamowy. Ich strony nazywa się MFA (Made For AdSense) ponieważ zrobione są jedynie pod zarabianie na tym programie reklamowym.

Inną z metod zarabiania to programy partnerskie, jak chociażby wspomniana w innym artykule sieć reklamowa Convertiser. W programach partnerskich zarabiamy w modelu PPA (Pay-per-action) czyli w momencie kiedy polecony przez nas czytelnik dokona jakiejś akcji - kupi polecony produkt, wypełni ankietę czy formularz, wykona wskazane zadanie. Za każdą wykonaną czynność przez poleconego użytkownika otrzymujemy z góry ustaloną prowizję.

Mając własną stronę tematyczną, na której wyświetlają się reklamy kontekstowe nic nie stoi na przeszkodzie aby wzbogacić ją o linki partnerskie z programów. Warunkiem zarabiania na PP jest odpowiedni dobór tematyki. Prowadząc stronę o finansach na pewno nie zarobimy niczego polecając produkty na porost włosów.

Jak znaleźć wysoko płatne słowo kluczowe i zarabiać na blogu?


Na szczęście szukając dobrze płatnych słów kluczowych z pomocą przychodzi nam samo Google. Do tego celu wykorzystujemy we wspomniany sposób wyszukiwarkę internetową oraz Google AdWords Keyword Planner. Dzięki temu narzędziu możemy sprawdzić wartość słowa kluczowego a dokładnie ile musi zapłacić reklamodawca aby jego reklama wyświetlała się przy danym zapytaniu. Dla wydawcy jest to przybliżona stawka jaką dostanie za kliknięcie ponieważ otrzymuje on jedynie pewien procent od tej wartości (około 70%).

Gdy już jesteśmy przy wyborze odpowiednich słów kluczowych, ważną sprawą przy zarabianiu na stronie internetowej lub blogu jest treść. Samo umieszczenie reklamy kontekstowej czy linku do programu partnerskiego nic nie da. Najważniejsze jest zachęcić do tego naszego czytelnika. Najlepszym możliwym rozwiązaniem będzie publikowanie jak największej ilości rozbudowanych teksów.

Przykładowo w programie Convertiser możemy zachęcać użytkowników do zakupu dowolnych produktów z największych sklepów internetowych. Niech to będzie laptop. Jak wiemy dzisiaj zanim ktoś kupi dowolną rzecz w sklepie internetowym uwielbia wcześniej sprawdzić opinię o nim. Zatem stwórz rozbudowany opis danego produktu, recenzję, możliwości wykorzystania. Ale zrób to w taki sposób aby czytelnik nie musiał szukać dodatkowych informacji na innych stronach. W treści takiego artykułu umieść widget z porównywarką cenową lub link z informacją gdzie może kupić dany produkt.

Artykuły sponsorowane na stronach informacyjnych


Jeszcze innym sposobem na zarabianie na własnym blogu jest umieszczanie artykułów sponsorowanych. W dobie content marketingu to bardzo dobre źródło przychodów. Kiedy Twoja strona ma określoną liczbę odwiedzin, reklamodawcy z chęcią za określoną opłatą będą chcieli umieścić artykuł. Po pierwsze będzie to możliwość pokazania swojej oferty lub umieszczenia linka wychodzącego.

Stawka za umieszczenie artykułu sponsorowanego na danej stronie uzależniona jest od generowanego ruchu. Ceny są różne i zaczynają się od kilkudziesięciu złotych aż do kilkuset czy kilku tysięcy złotych. Początkujący bloger może ustalić cenę na poziomie 40 - 60 złotych i liczyć na sporą liczbę reklamodawców. Po drugie musi on pamiętać o tym, że na zyski z prowadzonej strony składa się kilka źródeł reklam. Dlatego nie można też przesadzać z ilością reklam aby nie stała się ona choinką.

Jedną z bardziej znanych sieci reklamowych umożliwiających sprzedaż własnego miejsca pod artykuły sponsorowane to WhitePress. Przewaga tej sieci jest taka, że sami ustalamy stawkę za opublikowanie artykułu. Ponadto dużym plusem tej sieci jest to, że sami będąc wydawcami możemy zamawiać publikację artykułów sponsorowanych na innych stronach i pozyskiwać nowe linki zewnętrzne.

SEO #2: 13 wskazówek jak pozycjonować stronę www w Google!


Mimo upływu czasu i zmieniających się zasadach pozycjonowania stron w wyszukiwarce Google, są pewne kwestie które nie ulegają zmianie a nie wszyscy o nich pamiętają. Postanowiłem przygotować listę podstawowych wskazówek dla pozycjonera, które są niezbędne aby Twoja strona osiągnęła wysokie pozycje w rankingu Google. SEO (search engine optimization) to nic innego jak zbiór wskazówek, które pozwolą Twojej stronie www znaleźć się na pierwszym miejscu w serpach. Pamiętaj także o tym, że aby zająć się pozycjonowaniem musisz uzbroić się w cierpliwość, ponieważ wymaga to od Ciebie zaangażowania. Nie da się jednorazowo sprawić, że na Twoją stronę trafią czytelnicy...

Podstawowe zasady usprawniające pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach:

1. Bardzo wiele pisałem o unikalnej i wartościowej treści, którą należy traktować jako najważniejszą część tworzenia serwisu internetowego. Razem z contentem w parze idzie zdobywanie backlinków czyli linków zewnętrznych z innych stron prowadzących bezpośrednio do Twojej. Natomiast 2017 rok przynosi nam mocne wskazanie na wykorzystanie video w prezentacji naszej treści. Łącząc je w jedną całość naprawdę możemy osiągnąć spory sukces.

2. Bardzo ważne stało się przygotowanie wersji mobilnej naszego serwisu internetowego dlatego zaleca się wykorzystanie mobilnych wersji stron, wzbogaconych o podstrony z zastosowaną technologią AMP Project, która znacząco generuje ruch mobilny na stronie.

3. Skróć czas ładowania Twojej strony internetowej do 2-3 sekund poprzez optymalizacji kodu HTML. Ma to duże znaczenie dla Google w określeniu Twojej pozycji w SERPach oraz zyskasz w odczuciu czytelników. Szybciej ładująca się strona internetowa zwłaszcza w kontekście rosnącej popularności urządzeń przenośnych pozwala osiągnąć lepsze wrażenie i zachęcić czytelników do częstych odwiedzin Twojej strony internetowej. Również Googla tworząc ranking wyników wyszukiwania promuje te strony, których czas ładowania jest najkrótszy.

4. Przemyśl wewnętrzną strukturę nawigacji dla Twojej strony internetowej. Umieszczanie linków w nagłówku oraz w stopce strony internetowej nie przynosi żadnych korzyści dla pozycjonowania. Znaczenie mają jedynie te linki, które umiejscowione są w zasadniczej części strony a najlepiej w treści opublikowanego artykułu.

5. Postaraj się wykorzystać nową funkcjonalność Facebook Live umożliwiającą tworzenie relacji video na żywo z oznaczeniem lokalizacji. Pozwoli Ci to dokładnie określić Twoją działalność w określonym kręgu lokalnym.

6. Staraj się aby na Twojej stronie publikowane były tylko rozbudowane, unikalne i składające się co najmniej z 8 000 znaków artykuły. Jeśli publikujesz wciąż teksty krótsze, przejrzyj je i zaktualizuj aby poprawić widoczność w wyszukiwarce Google.

7. Przejrzyj statystyki dla odwiedzin Twojej strony. Przeanalizuj je i jeśli znajdziesz stary artykuł, który nadal generuje ruch, postaraj się przygotować kolejny na podobny temat, wzbogacony o aktualne informacje.

8. Postaraj się dla każdego zdjęcia na Twojej stronie uzupełnić słowami kluczowymi znacznik atrybut alt, który pozwoli Ci wygenerować dodatkowy ruch z wyszukiwarki internetowej.

9. Częste aktualizacje na stronie internetowej pozwalają utrzymać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Strony, które nie są aktualizowane od dłuższego czasu są z automatu spychane na niższe pozycje.

10. Dużo serwisów internetowych stosuje atrybut nofollow dla linków osadzonych w płatnych artykułach (sponsorowanych). Równie często linki z atrybutem nofollow wykorzystywane są do linkowania serwisów o niskiej wartości.

11. Każdy wie jak duże znaczenie ma znacznik title i meta description w strukturze strony internetowej. Pamiętaj żeby były one zoptymalizowane pod względem słów kluczowych oraz posiadały następującą ilość znaków - odpowiednio pierwszy maksymalnie 70 znaków a drugi do 150 znaków.

12. Tak jak pisałem wcześniej domena ma znaczenie. Postaraj się aby jej długość nie przekraczała 15 znaków. Krótsze domeny są łatwiejsze do zapamiętania i użytkowania w internecie.

13. Zakup odpowiedniej domeny może znacząco usprawnić działania marketingowe w internecie. Co ciekawe odpowiednia domena ma znaczenie przy pozycjonowaniu i przy jej wyborze należy kierować się kilkoma zasadami.
Copyright © 2017 KOLUMNA24. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Chcesz podzielić się informacją? Napisz e-mail redakcja@kolumna24.pl!